Yahoo-höjdare går in <br></br>i lilla svenska Telepo

2008-03-13 08:04 Helen Ahlbom  
Ed Kozel, ny styrelseledamot i Telepo.

Amerikanen Ed Kozel sitter i sökmotorjätten Yahoos styrelse och har tidigare varit FoU-chef och styrelseledamot i elektronikgiganten Cisco. Nu går han också in i styrelsen i det lilla svenska it-bolaget Telepo. <br></br> - Jag gillade folket, säger han till Ny Teknik.

Ed Kozel har ett imponerande meritlista.

Han jobbade 11 år för Cisco, bland annat som chef för affärsutveckling och som FoU-chef. Under sin tid på Cisco köpte han 22 teknikföretag och gjorde 25 minoritetsinvesteringar. Under en period var han också medlem av Ciscos styrelse.

Nu sitter han i Yahoos styrelse, och har alltså varit med om att tacka nej till Microsofts bud på 285 miljarder dollar.

Ed Kozel sitter även i styrelsen för it-bolaget Network Applications, noterat på Nasdaq, och fram till förra året även i mediajätten Reuters. Han har också varit engagerad i ett antal mindre företag såsom Redhat, Dilithium, Cybercrash, och Skyrider,

Telepo med på Ny Tekniks heta lista
Och nu har han alltså tackat ja till att gå in i styrelsen för det lilla svenska it-bolaget Telepo.

För Ny Tekniks läsare är Telepo inte okänt. Det fyra år unga Stockholmsföretaget finns med på listan ”Sveriges 33 hetaste teknikbolag”, som presenterades i veckans nummer av Ny Teknik.

Varför styrelseledamot i lilla Telepo?

- Jag ville jobba med ett företag i Europa som sysslar med trådlös kommunikation. Och Heikki Mäkijärvi, som jag känner sedan han jobbade på Nokia och senare på Cisco, berättade om Telepo. Han är en av investerarna och sitter redan i styrelsen.

- Sedan träffade jag Telepos ledning, och jag gillade folket, företagskulturen, bolagets dna, säger han.

Vad ser du som styrkan med Telepos produkter?

- Det är att de har en öppen arkitektur. De har skapat en plattform för mobilitet, som kan användas på en många olika sätt; inte bara för röst, utan för alla de nya multimediatjänster som just nu börjar bli möjliga.

Vem är Telepos tuffaste konkurrent i denna nya värld?

- Cisco kommer antingen vara en partner eller en konkurrent. Cisco har den mest relevanta visionen inom detta område. Mycket av det jag talar om är nämligen visioner – ännu inte verklighet.

Är det bättre för Telepo att vara partner med Cisco än att köpas upp av Cisco?

- Det är betydligt bättre att vara en partner med Cisco än att konkurrera med dem. Att försöka slåss mot Cisco skulle bli lite väl tufft för Telepo.

Så vad blir din uppgift i styrelsen?

- Jag ska jobba med att definiera nya marknaden, nya möjligheter. Jag bidrar med ett perspektiv från den amerikanska västkusten. Telepo känner den skandinaviska marknaden, men vill expandera på den globala marknaden och det tror jag att jag kan hjälpa till med.

Du var både chef för affärsutveckling och teknisk chef på Cisco. Vad var det viktigaste du lärde dig?

- Betydelsen av bra partnerskap och bra strategi. Världen är full av möjligheter, men du kan bara fokusera på ett fåtal. Så hur prioritera? Och hur bestämma sig för vilka partner man ska jobba med. Det blir också en viktig uppgift för Telepo.

Så hur väljer man den bästa partnern?

- Man tittar inte bara på de mest haussade bolagen, man struntar i pr-värdet. Man väljer det bolag med det bästa långsiktiga värdet. Kanske ett bolag som erbjuder en konkurrensfördel på sikt.

- På Cisco erbjöds vi att jobba med hundratals företag. Vi blev rätt bra på att välja företag med ett långsiktigt värde. För oss på Cisco var det också viktigt att ge något till de små bolagen vi valde att samarbeta med. Ett partnerskap måste vara bra för båda för att ge utdelning på sikt.

- För Telepo är det viktigt att samarbeta med både små och stora företag. Och då gäller det att tillsammans skapa gemensamma värden.

- Så var det inte när Ericsson ville samarbeta med lilla Cisco i början av 90-talet. De ville bestämma allting, och berätta för oss på Cisco hur allt skulle skötas. Så ska inte partnerskap hanteras.

Prisbelönt företag

Ort: Stockholm.

Startår: 2003.

Anställda: 32.

Omsättning 2007: Cirka 30 miljoner.

Riskkapital: 40 miljoner.

Har fått EU:s stora pris och mobilbranschens Oscar för ”bästa mobila företagsprodukt”.

Telepo har fått flera tunga utmärkelser för sin programvara. Den ser till att ett företags anställda kan använda samma kommunikationstjänster oavsett om de använder mobilen, ip-nätet eller den gamla företagsväxeln.

Viktiga kunder och samarbetspartner är Ericsson, IBM, Nokia Siemens och Sun.

En utmaning för Telepo blir nu att skaffa ett kontrakt med kana-densiska Aastra, som precis köpt Ericssons verksamhet med företagsväxlar.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt