Facebook testar Snapchat-klon

2016-10-19 14:14 Anita Emthén  
Facebook attraherar inte unga - nu testar de att göra som sina konkurrenter. Foto: Alamy

Användaren delar bilder, filmer och stickers som varar i 24 timmar. Det låter som Snapchat men är Messenger Day - Facebooks nya initiativ.

Facebook-ägda Instagram tittade intresserat på Snapchat och släppte Instagram Stories, som i stort är en kopia Snapchat. Nu går de vidare med att utveckla meddelande-appen Messenger Day som är snarlik de båda. Polen fick i början av oktober testa tjänsten och nu är det dags för Australiens befolkning att prova. Det skriver Mashable, Engadget och Techcrunch om i dag.

Lanseringen ska nog tolkas i ljuset av den nya statistiken som visar att Facebook har svårt att attrahera unga användare. 12-15-åringar använder knappt alls Facebook vilket du kan läsa mer om i rapporten ”Svenskarna och sociala medier 2016”.

Enligt Mashable skiljer sig dock Messenger Day från Instagram Stories och Snapchat bland annat genom att inte vara lika intuitiv. I Messenger Days fall får man manuellt fylla i delar som konkurrenterna automatiserat. Messenger Day saknar även Snapchats ansiktsfilter av djur, såsom hund, kanin, rådjur med flera.

 

Anita Emthén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt