VW bekräftar: Lanserar GTX-versioner av alla elbilar

2022-06-22 14:55  
Foto: Volkswagen

GTX är benämningen Volkswagen använder för fränare elbilar. Nu bekräftar tillverkaren att man framöver lanserar en prestandaversion av alla sina ID-modeller.

Sedan Golf lanserades i GTI-tappning 1976 har just den treställiga beteckningen haft en egen plats i tillverkarens modellutbud. Utöver mer prestanda har även speciella attribut som en Golfboll som växelspak och skotskrutigt tyg varit med ombord.

Med åren har prestandafamiljen broderats ut med både GTD och GTE. När den nya generationens elbilar nu är har har vi även fått ytterligare ett alternativ introducerat: GTX.

Den första modellen med det nya emblemet var ID4 som sedan fick sällskap av ID5. Nu, lagom till modellår 2023 avslöjar VW att man kommer fortsätta bredda familjen och att ”samtliga ID-modeller i framtiden får en GTX-version”.

Det innebär alltså att ID3, den modell som ska axla manteln nu när Golf går ur tiden, lanseras i prestandatappning. Därtill även ID Buzz som kommer till hösten 2022.

Läs mer: Elskiftet: Så här blir lyxmärkenas modeller eldrivna – eller inte

Står för halva försäljningen

Vidare säger tillverkaren att man ändrar om lite så att bilarna får nya ”interiöra designaccenter i svart” samt att exteriöra detaljer även ändras till svart. Det innebär alltså att de som inte velat köpa en GTX hittills på grund av den blåa interiören nu kan slippa den.

I Sverige står GTX-versionen för över hälften av alla sålda ID4 och ID5. Inte minst för att det är det alternativet man är hänvisad till om man vill ha en fyrhjulsdriven bil.

Just fyrhjulsdrift är även något som kommer skrivas ut tydligare framöver. Utöver GTX-emblemet bak kommer bilarna även få det klassiska tillägget ”4Motion”. Om det innebär att man ämnar även lansera GTX-alternativ utan fyrhjulsdrift är en öppen fråga.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt