Elskiftet: Så här blir lyxmärkenas modeller eldrivna – eller inte

2022-06-22 06:00  
Ferrari ska rikta in sig på elbilar. Foto: Piero Nigro/Alto.Press/TT

Ferrari ska de kommande åren stöpa om sin verksamhet och på kort tid lansera både en suv och en elbil. Lamborghini, Rolls-Royce, McLaren och Bentley ger sig också in i elbilsracet – men några av dem i långsam takt.

När det kommer till ikoniska bilmärken är det få som kan mäta sig med Ferrari. De är herren på täppan när det kommer till både motorsport och lyx.

Men även om de i modern tid har varit det givna valet för multimiljonärer gäller det att hänga med i tiden. Och även för ett märke som Ferrari förändras värderingar.

I förra veckan avslöjade därför företagets vd, Benedetto Vigna hur man ska hålla sig relevant även kommande decennium – och det ska vara en rätt stor förändring mot i dag.

Planen: 15 elbilar på tre år

En av de största förändringarna är att modellpaletten ska breddas, rejält. Mellan 2023 och 2026 ska inte mindre än 15 bilar lanseras.

Först ut blir Purosange, en modell som purister lär hata. Varför? Jo, Ferrari har fallit till föga och lanserar nu en crossover – trots att man en gång i tiden svarade ”sul mio cadaver” (över min döda kropp) på frågan om det fanns sådana planer.

Purosange. Foto: Ferrari

Bilen ska lanseras i september och därefter kommer nyheterna dugga tätt.

En höjdpunkt blir 2025 då den första elbilen ansluter.

Men det var inte allt. Vigna sa att försäljningen 2026 kommer bestå till 60 procent av ”elektrifierade modeller” en siffra som ökar till 80 procent 2030. Det senare är även årtalet då Ferrari förväntar sig att hela företaget är koldioxidneutralt.

Bygger egna elmotorer och batteripack

När det kommer till teknik har företaget inte avslöjat mycket. Ferrari kommer dock att utveckla sina egna motorer, invertrar samt batteripaket . Målet är att vara industriledare när det kommer till siffror som energitäthet och vikt.

Tillverkaren kommer inte vara de som utvecklar batterikemier, utan ska ”arbeta med partners”. Företaget meddelar också att man utforskar möjligheter med solid state-batterier, batterier med fast elektrolyt.

Ferraris gamla fabriksentré. Foto: Ferrari

För att klara av både en breddning av produktionen samt teknikskiftet måste man bygga ut sin anläggning i Maranello – och för detta har man avsatt motsvarande 46 miljarder kronor.

Att Ferrari nu officiellt ritat upp sin strategi är ett tydligt tecken i tiden. EU:s intention att helt fasa ut förbränningsmotorer innebär att även de mer nischade tillverkarna måste förändra sig.

Men hur ser det ut för övriga i den absoluta toppen av bil-hierarkin?

Lamborghini: Inget är tillräckligt bra för oss i dag

Märket som en gång skapades ur irritation över att Ferrari inte lyssnade på kritik ligger inte i framkant när det kommer till elbilar. Det var tydligt i fjol när man presenterade sin strategi ”Direzione Cor Tauri”.

Visst ska Lamborghini investera rejält, närmare bestämt motsvarande 15,2 miljarder kronor över fyra år för att ställa om till elektrifiering. Men detta handlar om att få hybriddrift, inte 100 procent elbilar.

Först 2023 och 2024 påbörjar företaget omställningen mot elbilar. Och från 2023 ska Lamborghini driva sin anläggning på biometan – så man tänker en hel del på att minska sitt koldioxidavtryck.

Lamborghini Sían. Foto: Alexander Migl/Wikimedia

Lamborghini vars elektrifiering hittills bara består i mildhybriden Sían som kom med superkondensator i stället för batteri, har hittills menat att batteri- och elmotortekniken inte håller för superbilar. Lite konstigt med tanke på att man är en del i VW-konceren och Porsche visade ju redan med 918 Spyder vad som går att åstadkomma.

Enligt företagets chef, Stephan Winckelmann, är det inte prestandan som är det största skälet till att man vilar på ”elbils-hanen”.

– Med elbilar ser vi mycket longitudinell acceleration, som är ganska likadan i alla elbilar. Vi ser skillnader, men vi ser inte i dag något som är tillräckligt bra för oss på Lamborghini. Idén vi har är att ha lateral acceleration. Det handlar om hur du får in alla köregenskaper i bilen, något som i dag saknas i elbilar. Men vi är säkra på att vi kan göra det, säger han i en intervju med brittiska Top Gear.

Rolls-Royce: Har släppt sin sista bensindrivna modell

Från och med 2030 ska den anrika brittiska lyxtillverkaren inte längre bygga bilar med förbränningsmotorer. Det meddelade man i fjol och har nu börjat satsa för att gå över till elbilar. Första elbilen som kommer från det 117 år gamla bolaget får namnet Spectre och den är planerad att börja säljas 2023.

Spectre. Första elbilen från Rolls-Royce. Foto: Rolls-Royce

Skälet till att det tagit tid?

– Vi har inte varit nöjda med den tillgängliga tekniken. Den har inte kunnat hålla Rolls-Royce-upplevelsen. Inte förrän nu. Nu är tiden kommen att ändra synen på lyx i framtiden, sade Torsten Müller-Ötvos, chef för Rolls-Royce vid presentationen av Spectre.

Det innebär att Ghost generation två som lanserades 2020 blev den sista bensindrivna modellen från Rolls-Royce.

McLaren: Plattform för elbilar från 2026

I brittiska Woking har McLaren länge hållit på med elektrifiering. Dock inte på ett sätt som kommer leda till en produktionselbil i närtid. Tillverkaren håller fortfarande på med hybrider där Artura är det senaste från produktionsbandet.

McLaren presenterat laddhybriden Artura. Foto: McLaren

Precis som på Lamborghini ser företaget vikten som en elbil kommer med som ett stort problem. Eller som Nic Aoidh, McLarens inköpschef, uttryckte i en intervju med Automotive News: dagens batterivikt ”dödar alla attribut som gör en McLaren till en McLaren”.

Dock har McLaren Group utvecklat en elbil för racingserien Extreme E. Eftersom tillverkaren uttryckligen sagt att man inte är ett märke som gör suvar är ett crossover-alternativ ingen väg framåt.

Det enda tydliga elektrifierngslöftet som avgetts är att alla nya modeller från 2026 kommer att bygga på en ny plattform där elektrifiering är med från start.

Bentley: Lanserar en elbil om året

År 2030 ska Bentley vara fullt koldioxidneutralt. Från och med 2025 ska företaget skynda på utvecklingen. Då ska en elbil om året lanseras. Märket som är en del i den stora VW-familjen har i dagsläget hybrid-versioner av Flying Spur samt Bentayga – och ska på sikt brodera ut med en laddbar Continental.

Här är Bentleys batteridrivna koncept EXP 100 GT som visades upp förra året. Foto: Bentley

Bentley har sedan tidigare visat upp ett elbilskoncept kallat EXP 100 GT. Den har en rejäl GT-vagn och i intervju har Adrian Hallmark, vd för märket, sagt att prestandan ska vara ”enorm”. Effekt på 1 MW och accelerationstider 0–100 km/h på under två sekunder.

Om det blir den här siluetten bilen i slutändan får återstår att se, dock vet vi att den tekniskt kommer att byggas på den PPE-plattform som Audi och Porsche utvecklar.

 

 

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt