Fordon
Volkswagens prischock ska knocka konkurrenterna
Glöm Tesla, Mercedes och Audi – Volkswagen ska leverera den första folk-elbilen. I Dresden presenterades nya teknikplattformen MEB, och en utlovad elbilsprislapp på runt 250 000 kr. "VI ska bygga elbilar åt miljoner – inte åt miljonärer, säger Thomas Ulbrich på företaget".
Inte först, men på jakt efter att bli störst. Så kan man beskriva Volkswagens elbilsambitioner. Ny Teknik var på plats under en teknikförevisning vid fabriken i Dresden. Där presenterades den grundplåt som en stor del av VW-koncernens elbilar ska byggas på.
Enligt tillverkaren är MEB, modular electric drive matrix, en väldigt flexibel konstruktionsarkitektur för elbilar och ett riktigt trumfkort som innebär att man snabbt kan massproducera elbilar. Enligt strategin ska man fram till 2022 ha lanserat 27 nya elbilsmodeller och 2025 ska man ha fått ut tio miljoner elbilar på vägarna. Imponerande siffror om de blir uppfyllda.
– Vi ska drive e-mobilitet från att vara nisch – till att vara något för alla. MEB är ryggraden i vår transformation och en viktig strategisk resurs, säger Thomas Ulbrich, e-mobilitetsansvarig på Volkswagen.
Plattformen kommer att vara grunden för bilar i storleksklassen från Golf – hela vägen upp till sjusitsiga suvar. Den har även flexibiliteten att kunna husera olika stora batteripack, induktionsladdning samt fyrhjulsdrift. MEB-bilar kommer erbjuda en räckvidd från 330 kilometer till över 550 km. Snabbladdning går att göra på upp till 125 kW. Det är siffror som i sig inte är överdrivet imponerande.
– Vi var inte först och vi ska absolut inte bygga någon Tesla-dödare, det får andra hålla på med. Vårt mål är att bygga elbilar åt folket, säger Jochen Tekotte, talesperson för Volkswagens elbilsfamilj I.D.
”Miljontals kommer välja den här elbilen”
Och det är här den riktigt imponerande siffran dyker upp. VW kommer i slutet av 2019 presentera en elbil i Golfklassen med samma pris som en modell med dieselmotor. Dessutom ska de i samband med lanseringen erbjuda laddboxar för endast 3 000 kr exklusive installation.
– Vi kommer att hamna klart under 25 000 euro. När priset är jämförbart med en dieseldriven bil – då tror jag inte att vi kommer att ha svårt att övertyga miljontals att välja elbilen, säger Jochen.
Att på bara några år skala upp produktion från dagens ganska magra 72 e-Golfar om dagen – till 1 500 MEB-bilar är dock ingen lätt uppgift. Men VW säger att man har jobbat på detta länge. Dels har man veckovisa kontakter med LG Chem och Samsung som ska leverera batterierna – och dels ser man till att försöka säkra att även celltillverkarnas underleverantörsled håller bilindustristandard.
– Vissa kanske tycker att vi har varit konservativa som inte har satsat på elbilar tidigare. Men vi kände att vi var tvungna att vänta på rätt tillfälle. Vi har resurserna, kapitalet och anläggningarna att bygga. Vi har ett välkänt och pålitligt leverantörsnät i Europa och VW ska återigen bli en teknikledare – den här gången inom e-mobilitet, säger Thomas Ulbricht.