Fordon
Volkswagen ska testköra sina bilar med VR
Hos Volkswagen satsar man på att digitalisera testkörningar och ersätta verkligheten med simuleringar.
Att digitalisering innebär snabbare processer lär ingen ifrågasätta längre. Och snart kommer virtuell validering ta utvecklingen ett steg framåt. Inom Volkswagen förväntar man sig att tillvägagångssättet att testa assistanssystem i simuleringar kommer påskynda produktframtagningen enormt. Och på sikt kan det innebära att man har möjlighet att virtuellt genomföra alla test av exempelvis system för självkörning.
– Vi tar alla möjligheter som digitaliseringen erbjuder. Det här inkluderar virtuell validering. Vi håller på att utveckla tekniken och den kommer göra så att våra utvecklingsprocesser går snabbare och är mer effektiva, säger Frank Welsch, utvecklingschef på Volkswagen.
De två huvudorsakerna som får tillverkaren att vända sig till virtuell validering är att man inte behöver kostsam hårdvara – samt att man kan få upp testtempot enormt. Att köra ett assistanssystem fysiskt kräver mycket tid, i den digitala världen kan man testa system dygnet runt utan övervakning. Och i takt med att allt fler system läggs till – blir simulerade test viktigare.
Systemet ska klara av att fickparkera
Nu ska VW kapitalisera på detta och därför utvecklar man en ny testmjukvara. Denna kommer i förlängningen kunna generera alla tänkbara trafik- och körsituationer virtuellt. Alltså allt från fyrvägskorsningar och oövervakade övergångsställen till köer och landsvägskörning.
I framtiden är det tänkt att systemet, Sim FAS, ska kunna kopplas upp mot molnet och att det då klarar av att köra hundratals scenarios samtidigt.
Första testen med mjukvaran är redan i gång och i dessa tränar VW en parkeringsassistent. Denna ska klara av att hantera de komplexa situationer som kan uppkomma vid parkering och systemet tränas på tusentals virtuella parkeringsplatser. Det färdiga systemet kommer sedan lanseras med tillverkarens första elbil ID.
På lite längre sikt är en stor vinst med virtuell testkörning att man kan rulla miljontals mil i autonom drift. Simuleringen ska då ge samma data som verkliga test – och ge tillräcklig data för att ai:n ska kunna lära sig grunderna i självkörandet.
Det bör dock nämnas att VW inte är ensamma om att testa autonom teknik virtuellt. Det genomförs redan i dag på flera håll och både Nvidia och Google har mjukvara som kör miljontals simulerade km om dagen.