Volkswagens prischock ska knocka konkurrenterna

2018-09-21 13:28  

Glöm Tesla, Mercedes och Audi – Volkswagen ska leverera den första folk-elbilen. I Dresden presenterades nya teknikplattformen MEB, och en utlovad elbilsprislapp på runt 250 000 kr. "VI ska bygga elbilar åt miljoner – inte åt miljonärer, säger Thomas Ulbrich på företaget".

Inte först, men på jakt efter att bli störst. Så kan man beskriva Volkswagens elbilsambitioner. Ny Teknik var på plats under en teknikförevisning vid fabriken i Dresden. Där presenterades den grundplåt som en stor del av VW-koncernens elbilar ska byggas på.

Enligt tillverkaren är MEB, modular electric drive matrix, en väldigt flexibel konstruktionsarkitektur för elbilar och ett riktigt trumfkort som innebär att man snabbt kan massproducera elbilar. Enligt strategin ska man fram till 2022 ha lanserat 27 nya elbilsmodeller och 2025 ska man ha fått ut tio miljoner elbilar på vägarna. Imponerande siffror om de blir uppfyllda.

– Vi ska drive e-mobilitet från att vara nisch – till att vara något för alla. MEB är ryggraden i vår transformation och en viktig strategisk resurs, säger Thomas Ulbrich, e-mobilitetsansvarig på Volkswagen.

Läs mer: Audis nya el-suv E-tron – satsar på digitalisering

Plattformen kommer att vara grunden för bilar i storleksklassen från Golf – hela vägen upp till sjusitsiga suvar. Den har även flexibiliteten att kunna husera olika stora batteripack, induktionsladdning samt fyrhjulsdrift. MEB-bilar kommer erbjuda en räckvidd från 330 kilometer till över 550 km. Snabbladdning går att göra på upp till 125 kW. Det är siffror som i sig inte är överdrivet imponerande.

– Vi var inte först och vi ska absolut inte bygga någon Tesla-dödare, det får andra hålla på med. Vårt mål är att bygga elbilar åt folket, säger Jochen Tekotte, talesperson för Volkswagens elbilsfamilj I.D.

”Miljontals kommer välja den här elbilen”

Och det är här den riktigt imponerande siffran dyker upp. VW kommer i slutet av 2019 presentera en elbil i Golfklassen med samma pris som en modell med dieselmotor. Dessutom ska de i samband med lanseringen erbjuda laddboxar för endast 3 000 kr exklusive installation.

– Vi kommer att hamna klart under 25 000 euro. När priset är jämförbart med en dieseldriven bil – då tror jag inte att vi kommer att ha svårt att övertyga miljontals att välja elbilen, säger Jochen.

Läs mer: BMW avslöjar kommande flaggskepp – Crossover som är autonom elbil

Att på bara några år skala upp produktion från dagens ganska magra 72 e-Golfar om dagen – till 1 500 MEB-bilar är dock ingen lätt uppgift. Men VW säger att man har jobbat på detta länge. Dels har man veckovisa kontakter med LG Chem och Samsung som ska leverera batterierna – och dels ser man till att försöka säkra att även celltillverkarnas underleverantörsled håller bilindustristandard.

– Vissa kanske tycker att vi har varit konservativa som inte har satsat på elbilar tidigare. Men vi kände att vi var tvungna att vänta på rätt tillfälle. Vi har resurserna, kapitalet och anläggningarna att bygga. Vi har ett välkänt och pålitligt leverantörsnät i Europa och VW ska återigen bli en teknikledare – den här gången inom e-mobilitet, säger Thomas Ulbricht.

MEB

Batterikapacitet: VW har avslöjat att de i första vågen kommer att erbjuda 48- samt 62 kWh batterier. Batteripacket väger 310- respektive 370 kg

Räckvidd: Från 330 km

Snabbladdning: Första vågen kommer att klara upp till 100 kW. Plattformen klarar upp till 125 kW.

Planerade modeller: Volkswagen tre stycken bilar, Audi två stycken bilar, Seat en bil.

Första modell: ID.1, en modell i samma storleksklass som en Volkswagen Golf, börjar byggas mot slutet av 2019

Produktionsmål 2020: 330 000 elbilar vid fabriken i Zwickau, 150 000 av dessa från Volkswagen.

Produktionsmål 2025: 1 000 000 elbilar om året från Volkswagen

Riktpris: Volkswagen ID.1 runt 250 000 kr

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt