Fordon Världens största hybridfartyg – då tas det i drift Foto: Brittany Ferries En hybridfärja med ett batteripack om 11,5 MWh. Det är vad Brittany Ferries sjösätter 2024 och tack vare detta kommer utsläppen av växthusgaser på fartygets rutt minskas. Felix Björklund Publicerad 2 jul 2022 kl 10.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Elektrifiering börjar så sakteliga ta sig in i marinvärlden. Yara har världens första elektriska containerfartyg på gång och på fler ställen har man börjat med olika former av elfärjor, bland annat på Gullmarsfjorden.Men dessa fartyg trafikerar korta rutter. När det blir längre färder är rena batterifartyg inte gångbart. Då är det hybridvarianter som gäller. Logga in här Prova Ny Teknik – 49 kr för 1 månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fartyg fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Universitetets sensorer behöver inga batterier – ”realiserbar lösning” Forskare vid MIT har tagit fram en temperatursensor som kan utvinna energi från sin omgivning. Varken batterier eller strömsladdar behövs.
Jätteanläggning för infångning av koldioxid får klartecken i domstol Energibolaget Stockholm Exergi får tummen upp av Mark- och miljödomstolen. Planen är att de ska bygga en av de första anläggningarna för koldioxidinfångning i Sverige
Jättekärnkraftverk tar steg mot återaktivering Den japanska kärnkraftsoperatören Tepco har begärt tillstånd för att börja lasta kärnbränsle vid kärnkraftverket i Kashiwazaki-Kariwa i ett steg mot en eventuell återaktivering, rapporterar internationella medier.