Elfartyg väcker hopp om ny norsk exportsuccé

2021-11-19 15:37  
Det eldrivna norska containerfartyget Yara Birkeland, som på sikt kan bli förarlöst, ska ersätta 40 000 lastbilsfrakter av gödsel mellan en fabrik och en exporthamn i Norge. Foto: Torstein Bøe NTB/TT

Fartyg som det eldrivna containerfartyget Yara Birkeland kan bli oljelandet Norges nästa exportsuccé, hoppas statsminister Jonas Gahr Støre (Arbeiderpartiet).

Håll dig uppdaterad! Anmäl dig till våra populära (och kostnadsfria) nyhetsbrev här.

– En världsnyhet, säger han efter att ha deltagit i en uppvisning av fartyget, som ska användas för frakt av mineralgödsel från Yaras fabrik i Porsgrunn till exporthamnen i Brevik i Norge.

Enligt tillverkaren kan Yara Birkeland ersätta 40 000 lastbilsturer mellan Porsgrunn och Brevik om året och siktet är inställt på att fartyget ska bli förarlöst.

– Detta ger oss stora möjligheter att utveckla liknande koncept för andra delar av världen. Tänk på transportbehoven i Asien till exempel. Det är stora möjligheter, säger Støre.

Då tas Yara Birkeland i drift

Yara Birkeland ska tas i drift 2022 och målet är att containerfartyget ska bli förarlöst efter två års testverksamhet och certifiering.

Enligt Yara är det världens första elektriska containerfartyg.

Fartyget är 80 meter långt och ska kunna segla autonomt med hjälp av övervakning från tre landbaserade kontrollrum. Kapaciteten är 120 TEU, det vill säga det rymmer motsvarande 120 20-fotscontainrar. Som jämförelse har 400 meter långa Ever Given, som fastnade i Suezkanalen, en kapacitet om 20 000 TEU.

Uppdraget är att ersätta ett hundratal dagliga lastbilstransporter från Yaras konstgödselfabrik i Porsgrunn till de närliggande hamnarna Brevik och Larvik, från vilka produkten skeppas till kunder över hela världen. I stället ska gödseln lastas på Yara Birkeland i hamnen på Heröya vid Porsgrunn. Till Brevik och Larvik är det sedan 7 respektive 30 sjömil (13 respektive 56 kilometer).

Om Yara Birkeland

Vissa av specifikationerna är fortfarande uppskattningar och kan komma att förändras

Längd: 80 meter

Marschfart: 6-7 knop

Maxfart: 13 knop

Dödvikt: 3 200 ton

Kapacitet: 120 TEU, det vill säga 120 20-fotscontainrar

Batteri: Litiumjon, 6,8 MWh.

Framdrivning: Två styck roderpropellrar (enhet bestående av propeller och elmotor monterad i ett hölje under vattenytan) om 2x900 kW samt två stycken bogpropellrar (inklusive elmotorer) monterade i tunnlar om 2x700 kW.

Partner: Kongsberg står för all teknik gällande elektrisk framdrivning och autonomi.

TT / Ny Teknik

Mer om: Fartyg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt