Världens mest kraftfulla elbil är en pickup

2018-11-28 08:29  

Rivian Automotive debuterar med pickupen R1T – som gör 0-100 på tre sekunder. Varje hjul har sin egen motor, med ett totalt kraftuttag på upp till 562 kW.

(Artikeln är uppdaterad.)

Under flera år har Elon Musk pratat om att Tesla borde bygga en pickup, nu har han blivit omkörd av Rivian Automotive. R1T är bolagets första modell, en pickup med plats för fem – som råkar bli marknadens mest kraftfulla elbil.

Alla fyra hjul drivs av en liten men mycket potent elmotor på 147 kW. Olika batterikonfigurationer kan dock ge ett totalt kraftuttag från 300 kW till 562 kW. Batteripacken ligger på 105-, 135- respektive 180 kWh. De tre ska ge en räckvidd på 370+ km, 482+ km, samt 643+ km för det största alternativet. Batterierna ska kunna hantera snabbladdning med 160 kW.

Pickupen ska kunna lasta 800 kilo och dra upp till fem ton. Med andra ord ska den klara av att hantera allt som en konventionell motsvarighet kan prestera. Skillnaden är möjligtvis accelerationen. Med det mellanstora batteripacket klaras 0-100 av på runt tre sekunder. Topphastigheten ligger dock på blygsamma 201 km/h.

Rivian har upp till 764 hästkrafter och har ett vridmoment på 1 120 newtonmeter.

Läs mer: Stort litiumfynd i otippat land ger bilindustrin respit

Annan oväntad utrustning på biltypen är en rad sensorer i form av kameror, lidar, radar och ultraljud – tillsammans med en högprestanda-gps. Tillsammans ger de nivå 3-automation vid motorvägskörning.

Rivian Automotive gör sin debut i stor stil, men grundaren RJ Scaringe har tagit tid på sig. Med examen från MIT drog han igång företaget redan 2009. Men det var först förra året som verksamheten vaknade till liv. Då tog man tog över en nedlagd Mitsubishi-fabrik i staden Normal i Illinois. Där har Rivian Automotive plöjt ned ett antal miljoner dollar, och förhoppningen är att anläggningen ska kunna spotta ut hundratals eller rent av tusentals elbilar. Leveranserna av R1T kommer börja rulla 2020, och det blir de mest kraftfulla alternativen som kommer ut i handeln först. Det rapporterar Electrek.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt