Utredaren om dödsolyckan: Uber-föraren såg på film

2018-06-25 11:17  
Polisens film (bilden till vänster) visar förarens vy sekunderna innan dödskraschen. Till höger: Volvo-suven undersöks av utredare efter dödsolyckan i Arizona.

Polisutredningen slår fast att dödsolyckan med en självkörande Uber-bil helt hade kunnat undvikas. Testföraren tittade på film på mobilen istället för att hålla ögonen på vägen.

Den 18 mars omkom en kvinna i Tempe, Arizona efter att hon blev påkörd av en självkörande Volvo XC90 som ingick i Ubers tester i delstaten.

Nu slår polisen i Tempe fast att olyckan "helt hade kunnat undvikas" om testföraren bakom ratten på Volvon bara haft ögonen på vägen. Det skriver nyhetsbyrån Reuters.

Kvinnan som körde bilen ska enligt polisutredningen, som nu lämnats in till åklagaren, ha tittat på film i mobilen när dödsolyckan inträffade. Nu riskerar hon att åtalas för dråp.

Läs mer: Uber-olyckan: Bilen såg kvinnan, men reagerade inte

Polisen har kunnat slå fast att kvinnan tittade på film genom att kontakta videotjänsten Hulu. Därifrån har de fått registerutdrag som visar att kvinnan såg på ett avsnitt av tv-programmet The Voice fram till ögonblicket då olyckan inträffade.

Ubers egna videoupptagningar inifrån bilen visar också att kvinnan tittade bort från vägen under olycksögonblicket. Polisen har utifrån filmerna bedömt att testföraren "varit distraherad och tittat nedåt" under minst 7 av de 22 minuterna innan kollisionen.

Läs mer: Efter dödsolyckan: Arizona säger nej till Ubertester

I ett uttalande till The Verge säger Uber att de har ett strikt förbud mot att testförarna använder mobil under färden, och att flera testförare blivit avskedade efter att de blivit ertappade med mobilen i handen. Företaget säger sig också vara på väg att släppa en ny, uppdaterad policy för sina testförare inom kort.

Rapporten tyder alltså på att det är testföraren som bär huvudansvaret för olyckan. Samtidigt har det framkommit uppgifter om att Ubers system ska ha registrerat att den nu omkomna kvinnan klivit ut på vägbanan, men att bilen ändå inte reagerat på detta. En uppgift som är allt annat än smickrande för Ubers teknik.

Uber har även kritiserats för att ha en undermålig teknik för självkörande fordon jämfört med andra företag som experimenterar med tekniken. Google-ägda Waymo gick så långt som att slå fast att dödsolyckan aldrig hade inträffat med deras tekniska lösning.

Läs mer: Så liten var sannolikheten att Uberolyckan skulle inträffa

Det har även kommit rapporter om att Uber valt att koppla ut Volvos egna säkerhetssystem, som de automatiska bromsarna, under testerna.

Efter dödsolyckan i mars har Uber valt att tillfälligt avbryta alla tester av självkörande fordon i Arizona. Företaget har som mål att återuppta testerna i andra delstater under sommaren.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL