Fordon

Waymo: Ubers dödsolycka hade inte inträffat med vår teknik

Polisens film visar förarens vy sekunderna innan dödskraschen. Foto: Tempe Police Department via AP / TT

Googles dotterbolag Waymo menar att deras självkörande teknik hade klarat av situationen som ledde till Uber-olyckan förra veckan.

Publicerad

Förra veckans dödsolycka i Tempe, Arizona där en självkörande Uber körde på en gående kvinna har väckt en hätsk debatt om hur säkra autonoma fordon är i dagsläget.

Under helgen kom ett utspel från Googles dotterbolag Waymo som menar att de hade kunnat förhindra olyckan, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

– Här på Waymo är vi rätt säkra på att vår teknik skulle ha klarat av en sådan situation, sa Waymos vd John Krafcik på ett framträdande under bilmässan NADA i Las Vegas i lördags.

Polisen i Tempe har preliminärt sagt att varken en mänsklig eller digital förare hade kunnat undvika dödsolyckan. Innan utredningen är färdig är det dock för tidigt att säga säkert.

Dokument som New York Times tagit del av visar också att Uber har haft stora problem med sin självkörande teknik jämfört med konkurrenter som exempelvis Waymo.

Ubers mänskliga förare måste i snitt ingripa efter att bilen rullat 21 kilometer i autonomt läge. Motsvarande siffra för Waymo är dryga 9 000 kilometer.