Leverantören avslöjar: Uber använde inte Volvos säkerhetssystem

2018-03-27 16:09  
Polisens film (bilden till vänster) visar förarens vy sekunderna innan dödskraschen. Till höger: Volvo-suven undersöks av utredare efter dödsolyckan i Arizona.

Volvos eget säkerhetssystem var inaktiverat i Uber-bilen som körde på och dödade en kvinna i amerikanska Tempe. Det säger systemleverantören Aptiv.

I en standard Volvo XC90 ingår bland annat kamera och radar för att undvika kollisioner, ett system levererat av företaget Aptiv. Det var denna bilmodell som var inblandad i Uber-dödsolyckan i amerikanska Tempe tidigare i mars, men Aptiv säger nu till Bloomberg att Volvos säkerhetssystem inte hade något att göra med olyckan.

Volvos eget säkerhetssystem ska ha varit inaktiverat. I stället använde Ubers testbil sitt eget system för självkörande bilar, säger Aptiv.

Läs mer: Efter dödsolyckan: Arizona säger nej till Ubertester

”Vi vill inte att människor ska bli förvirrade, eller tro att det var ett misslyckande för tekniken som vi levererar till Volvo, för så är inte fallet”, säger Zach Peterson, talesperson för Aptiv till Bloomberg.

Läs mer: Waymo: Ubers dödsolycka hade inte inträffat med vår teknik

Uber har inte kommenterat Aptivs påstående och Volvo säger till Bloomberg att de inte vill spekulera kring vad som har hänt, utan avvaktar polisens utredning.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt