Testet avslöjar: Tesla knockar konkurrenterna

2019-02-25 07:01  

Räckvidd har länge varit rubrikordet när det gäller elbilar. Men vad som står på pappret och verkligheten är två skilda saker. Nu har ett första jämförelsetest mellan Tesla, Audi och Jaguar genomförts – och det är stora skillnader mellan modellernas energiförbrukning.

(Artikeln är uppdaterad)

Under många år har vi väntat på att någon ska utmana Tesla i elbilssegmentet. Och i fjol kom så till slut de första riktiga rivalerna. Jaguar I-pace följt av Audi E-tron. Nu är bilarna ute och äntligen får vi se en riktig jämförelse mellan dem och Tesla Model X.
Bakom testat står företaget Next Move, en biluthyrare specialiserad på elbilar.

Modellerna som användes var en Tesla Model X 90D (90 kWh), en Jaguar I-Pace (90 kWh) samt en förseriebil som Audi försåg Next Move med för testet (95 kWh).

Själva testet bestod av en färd från München till Landshut och samma väg tillbaka med målet att möta förbrukningen. Sträckan var på 87 km, maxhastigheten var 130 km/h och genomsnittshastigheten var på 120 km/h.

Läs mer: Elon Musk: Fullt självkörande bil kommer redan i år

Så vad blev då resultatet? Jaguaren hade en förbrukning på 31,3 kWh/100 km och Audi fick 30,5 kWh/100km. Ganska snarlikt. Men i Teslan var det enorm skillnad. Här stannade förbrukningen på 24,8 kWh/100 km – eller hela 26 procent bättre än den brittiska utmanaren.
Omvandlat till räckvidd skulle det innebär att I-Pace klarar av 272 km under de givna förhållandena. Audi E-tron skulle mäkta med 274 km och Teslan 339 km.

Testets resultat inte förvånande

Testet är intressant, men egentligen inte särskilt förvånande. Av de tre bilarna följer resultatet respektive bils motståndskoefficent-värde. Teslan har lägst och Jaggan har högst (0,25;0,27;0;29 cd) – och inverkan det har på förbrukningen blir bara större ju snabbare man kör.

I de mer nyanserade körcyklarna blir relationen mindre – men det är fortfarande svårt att jämföra det med verklig körning. Det blir inte heller lättare av att Audi och Jaguar redovisar enligt WLTP – och att Tesla inte gör det. Dessutom har Model X 90D ersatts av 100D med större kapacitet.

Felix Björklund

Mer om: Tesla Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt