Elon Musk: Fullt självkörande bil kommer redan i år

2019-02-22 12:35  

Elon Musk har ännu ett löfte att bjuda på. Tesla kommer att kunna bygga ”innehållskompletta, fullt självkörande” bilar redan i år.

– Det betyder att bilen kommer att kunna hitta dig på en parkeringsplatsen och köra dig till din destination helt på egen hand, säger Tesla-grundaren när han intervjuas som gäst i Ark Invests podcast. Och, tillägger han, nästa steg är att redan 2020 kan du ta en tupplur bakom ratten.

– Min gissning när vi tror att det är säkert för någon att somna och vakna när de nått sin destination? Förmodligen i slutet av nästa år.

Musk nämner inte något om var på standardiseringsorganet SAE:s sexgradiga skala ett sådant fordon skulle kunna tänkas hamna, men gissningsvis skulle det klassas som nivå 4, den näst högsta nivån. Volvo har tidigare aviserat att de ska lansera XC90-modeller med nivå 4-autonomi 2021.

Teslas fördel: data

Men Tesla har en fördel, anser Musk, på så sätt att bolaget sedan länge haft möjlighet att studera data från sitt körassistanssystem Autopilot. När en förare med Autopilot påslagen ändå väljer att gripa in sparar Tesla data om händelsen för att om möjligt lära systemet att lösa det på egen hand vid nästa tillfälle.

– Vi har stora mängder data...våra kunder lär i praktiken systemet hur det ska köra. Vi har miljontals udda situationer som är så obskyra och konstiga att man knappt kan tro det. Det finns olika vägmarkeringar, olika regler och olika förväntningar i olika länder. Vi har regn, snö, snöblandat regn, hagel, orkaner, översvämningar, bränder, rök, damm. Det är helt galet. Och vi har bilar i alla dessa miljöer, säger Elon Musk.

Det som enligt den berömde entreprenören står i vägen är inte tekniken, utan reglementet. Men Musk berättar under podcasten att han inte upplever något större motstånd från myndigheter.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt