FORDON

Premiär för Scanias eldrivna 64-tonnare – ”Framtagen för Norden”

Världspremiär för Scanias eldrivna lastbil med 64 tons bruttovikt. Bilen är den första att utrustas med Scanias egentillverkade batteripack med celler från Northvolt.

Tre tunga eldrivna fordon har premiärvisats: Första serietillverkade el-lastbilen med 64 tons bruttovikt från Scania • Volta Trucks första säljklara Volta Zero-lastbil • Den 23 ton tunga grävmaskinen EC230 från Volvo CE.

Publicerad Uppdaterad

Den nya Scanialastbilen premiärvisas i tvåaxlad dragbilsversion på Ecomexpo, en svensk mässa för fossilfria transporter som arrangeras i Arlandastad i dagarna. Dragbilen har en maximal tågvikt på 40 ton, men den treaxlade versionen når upp till 64 ton.

Det är ett stort steg framåt för Scania, vars hittills tyngsta el-lastbilar (med Samsungbatterier) har tillåtna bruttovikter på 29 ton. Bilen har fyra batteripack med totalt 624 kWh kapacitet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här