Österrike låter elbilar köra snabbare än alla andra

2018-11-08 07:53  
Foto: My Friend (Wikipedia)

Nu har Österrikes regering fattat beslutet. Under perioder med höga föroreningsnivåer sänks motorvägshastigheten till 100 km/h – men det kommer inte gälla för elbilar. De kan forsa på i 130 km/h.

Österrike sänkte under förra året hastighetsbegränsningen på vissa av landets motorvägar, från 130 km/h till 100 km/h, detta för att minska utsläppen. Ny Teknik skrev i slutet av förra året om att Österrikes regering tittade på en lagändring som skulle innebära olika hastighetsbegränsningar beroende på bilens drivmedel. Nu blir regeringens förslag verklighet.

Enligt en nyligen godkänd lagändring av landets hastighetsbegränsningar syftar till att belöna de som väljer elbilar – nu får de en egen tillåten hastighet. Under specifika tider, bundna till perioder med höga föroreningsnivåer, kommer elektrifierade fordon få att köra i 130 km/h, mot övriga fordon som begränsas till 100 km/h. Enligt Green Car Reports omfattar förslaget 440 km av landets motorvägar.

Läs mer: Elbilsladdning i vägguttag – en brännhet fråga

Vissa anser att det är en dålig ide ur säkerhetssynpunkt – andra tycker att det är en bra ide ur miljösynvinkel. I samband med det nya lagförslaget, som hittills saknar en strategi för verkställande, så uppmuntrar regeringen också städer och kommuner att tillhandahålla gratis parkering för elbilar.

Incitamentet är i linje med EU:s klimatmål 2030 och Parisavtalet, med målet att minska Österrikes koldioxidutsläpp inom transport med 7,9 miljoner ton.

Elektriska fordon omfattar för närvarande 2,5 procent av nybilsregistreringen i Österrike. Det är enligt förbundsdepartementet för transport en större marknadsandel än grannlandet Tyskland. Sett till marknadsandel i nybilsförsäljningen för renodlade elbilar placerar sig Norge som ohotad etta i Europa.

Läs mer: Försäljningen av laddbara bilar i Sverige tredje högst i världen

Sveriges regering jobbar med andra incitament. Med nya skattesystemet bonus-malus, får renodlade batteribilar en ändrad miljöbonus, höjd från 40 000 kronor till maximalt 60 000 kronor.

Charlie Hedstad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL