Försäljningen av laddbara bilar i Sverige tredje högst i världen

2018-09-10 06:00  
Grafik: Jonas Askergren Källa: IEA:s rapport Global EV Outlook 2018

I Sverige säljs mycket färre laddbara bilar än i Norge. Men vi är faktiskt trea på försäljningstoppen i världen sett till andelen av den totala nyförsäljningen.

Kina står i en klass för sig när det gäller antal laddbara personbilar. 2017 såldes 579 000 stycken, 72 procent fler än året innan. Det innebar hälften av hela världsmarknaden.

USA är det enda land utöver Kina där det såldes fler än 100 000 laddbara bilar i fjol, 198 350 stycken närmare bestämt. Det är en ökning med 24 procent jämfört med året innan, enligt Internationella energirådets (IEA) årliga rapport Global EV Outlook som publicerades tidigare i somras. I laddbara personbilar ingår batteribilar och laddhybrider men inte så kallade mildhybrider som inte kan laddas från elnätet.

Trots de stora absoluta talen utgör de laddbara bilarna fortsatt en bråkdel av den totala nyförsäljningen. I Kina 2,2 procent och i USA 1,2.

I Norge såldes drygt 62 000 laddbara bilar. Att det befolkningsmässigt lilla landet är överlägset när det kommer till andel av nyförsäljningen är välkänt. Hela 39,2 procent var laddbara 2017.

Läs mer: Elbilar kan skaka om arbetsmarknaden inom EU

Faktum är att också Sverige placerar sig högt på listan. Norges andel är visserligen sex gånger så hög men Sveriges 6,3 procent ger oss en tredjeplats efter Islands 12 procent.

Elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle konstaterade i dagarna att Sverige nu har passerat 60 000 sålda laddbara bilar. Försäljningen tycks ha fått en rejäl skjuts av den nya fordonsbeskattningen bonus-malus som trädde i kraft i juli.

Vd Olle Johansson, tycker inte att det verkar vara allmänt känt att Sverige placerar sig så högt som tredje plats i ett internationellt perspektiv.

– Ofta blir jämförelser i absoluta tal, och då hamnar Sverige långt ner i och med att vi är en liten marknad, säger han.

Laddhybrider populärt i Sverige

Laddhybriderna är betydligt populärare i Sverige jämfört med snittet internationellt. Tre fjärdedelar av de sålda laddbara bilarna år 2017 var laddhybrider jämfört med en tredjedel internationellt.

– Att laddhybriderna går som smör i Sverige förklaras rätt naturligt av vilka egenskaper som är populära hos svenska bilköpare och förmånsbilsförare i allmänhet, i kombination med att vi har långa avstånd; Kombi, gärna med dragkrok och fyrhjulsdrift, säger Olle Johansson.

Han påpekar också att svenska styrmedel har varit riktade mot laddhybrider.

– I Norge är det först nyligen som laddhybrider getts stöd, och därför också blivit mer populära de sista åren, säger han.

Läs mer: 4 miljoner elbilar rullar globalt – men nu kommer explosionen

IEA tar upp en rad faktorer relaterade till elfordonsutbredningen i rapporten, till exempel laddinfrastruktur, elfordonsflottans energiförbrukning samt hur de politiska direktiven skiljer sig åt mellan olika länder (se grafik).

Energiförbrukningen ökar stadigt och uppgick i fjol till 54 terawattimmar, vilket motsvarar ungefär en tredjedel av Sveriges totala elproduktion. Kina står för hela 91 procent av förbrukningen. Personbilar står för en växande men fortsatt liten andel av behovet. Det är framför allt tvåhjuliga fordon och bussar som står för förbrukningen.

Electric Vehicle Initiative

EVI är ett flerstatligt samarbetsforum med målet att accelerera elektrifieringen av fordon.

Medlemmar är: Kanada, Chile, Kina, Finland, Frankrike, Tyskland, Indien, Japan, Mexiko, Norge, Sverige, Nederländerna, Storbritannien, USA och Nya Zeeland.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt