Förslaget: Låt elbilar köra snabbare än andra bilar

2017-12-19 11:04  
Förslaget: Variabla hastighetsbegränsningar för elbilar. OBS: Bilden är ett montage Foto: Trafikverket

Subventioner, gratisparkering och skattebefrielse. Det är några av de ekonomiska stimuli som regeringar världen över tar till för att främja elbilar. I Österrike planerar man en annan väg – nu vill landets regering låta elbilar köra snabbare.

Elbilarnas andel av den svenska vagnparken är fortfarande låg, men den ökar hela tiden – och hittills i år har nära 4 000 rena elbilar registrerats. De som väljer el får ta del av en supermiljöbilspremie, vilket innebär en subvention på 40 000 kronor vid inköpet. Den svenska regeringen är inte ensam om att välja subventionering som incitament, men måhända är andra metoder mer effektiva för att främja utsläppsfri bilism.

I Österrike kan det snart finnas en annan lockelse för de som väljer att köra på el. I landet har man nyligen sänkt hastighetsbegränsningen på vissa motorvägar, från 130- till 100 km/h. Detta för att minska utsläppen. Men i och med att elbilar inte bidrar till problemet – så borde de inte begränsas på samma sätt.

Därför tittar nu landets nya regering på en lagändring som innebär att det helt plötsligt skulle finnas olika trafikregleringar beroende på drivlina. Något som i praktiken skulle kunna innebära att vänster/omkörningsfilen vigs till elbilar.

I regeringsprogrammet står det: ”Offentliga medel är avsedda att stimulera privata investeringar och öka innovationen och forskningen. Fokus på utsläppsfri mobilitet erbjuder speciella möjligheter.” Det rapporterar kleinezeitung.at.

Det är ännu omöjligt att se hur det här kommer att påverka försäljningen av elbilar i landet. Men allt som gynnar tekniken torde driva på i bilhallarna.

Vad tycker ni, är det här ett bra sätt att få folk att välja utsläppsfritt? Skriv i kommentarsfältet!

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL