Nu startar tillverkningen av den svenska elbåten Candela

2018-09-03 06:00  

Med en räckvidd på upp till 50 sjömil blir svenska Candela världsledande på elbåtsmarknaden. De första båtarna ska sjösättas nästa sommar.

Efter två prototyper och fyra år vid ritbordet är serietillverkningen igång hos svenska elbåtspionjärerna Candela Speed Boat i Gåshaga längst ut på Lidingö. Ambitionen är att leverera minst tio båtar till kunder under andra kvartalet 2019.

– Det känns både spännande och lite läskigt att vara igång! Men vi tror verkligen på den här tekniken och tror att den kommer att slå ordentligt så fort vi får ut båtarna på marknaden, säger bolagets vd Gustav Hasselskog.

Den första modellen från företaget är Candela Seven, en 25 fots motorbåt med ett batteri på 44 kWh. I marschfart på dryga 20 knop når hon 50 nautiska mil, drygt 92 kilometer.

– Vi kommer att vara först ut i världen med en elbåt som har räckvidd som en bensinbåt. Det finns inte och har aldrig funnits, säger Gustav Hasselskog

Läs mer: Finländarna bakom ”havets Tesla” har sålt sin första elbåt

Candela har valt att använda bärplan för att lyfta båten från vattenytan. Det ger mindre motstånd och ger högre fart till lägre energiåtgång.

– Bärplanen ger en båt som är helt stampfri i vågorna. Den bara skär rakt igenom dem utan att hoppa till som en vanlig båt gör. Så man kan åka med en helt tyst motor och går att köra utan att stampa i trettio knop. Det är en helt ny upplevelse – en helt ny båtkategori, säger Gustav Hasselskog.

Han beskriver processen med att ta fram fungerande bärplan som tekniskt avancerade. Kanske är det just därför Candela inte ser några direkta konkurrenter.

– Du får en båt där tyngdpunkten ligger ovanför lyftpunkten, så den är i grunden helt instabil. Att få den stabil igen kräver att man behärskar väldigt många olika tekniker. Alltifrån sensorer till hur man bearbetar sensordatan till programmeringen av styrsystemet och reglertekniken. Därför har vi anställd folk som jobbat med både JAS-utveckling och America's cup, säger Gustav Hasselskog.

Den närmaste tiden kommer att vara hektisk på Candela. Innan årsskiftet räknar Gustav Hasselskog med att de kommer att dubbla personalen från dagens 10 anställda till 20 stycken. Sedan blir det förhoppningsvis ytterligare en uppskalning av produktionen när de första båtarna är ute på marknaden.

– Det här blir lite av en förserie. Sedan ska vi ska rampa upp takten så mycket som möjligt, och har redan börjat titta på olika typer av automatisering, säger Gustav Hasselskog.

Läs mer: Svensk elbåt visas upp i helgen – söker kritik

Skroven som är gjutna i kolfiber tillverkas i en fabrik utanför Hamburg. Sedan görs slutmonteringen med all elektronik, tekniska system och inredningsdetaljer på hemmaplan i Lidingö.

Priset på en båt ligger på 1,8 miljoner kronor exklusive moms, men intressenterna radar redan upp sig. Gustav Hasselskog säger att de har drygt 140 förhandsbeställningar på båtar - utan en krona i marknadsföringsbudget.

Candela Seven

Längd: 7,7 meter (25 fot).

Bredd: 2,4 meter.

Räckvidd: 50 nautiska mil i en marschfart på 20-25 knop.

Topphastighet: 30 knop.

Motor: Elmotor med en effekt på 55 kW.

Batteri: 44 kWh litiumjonbatteri.

Laddning: Cirka 12 timmar för en full laddning från ett vanligt vägguttag.

Pris: 1,8 miljoner kronor exklusive moms.

Candela Speed Boat

Grundat: 2014.

Anställda: 10 personer, väntas öka till 20 innan årsskiftet.

Omsättning: 10 miljoner kronor (2017).

Finansiering: Hittills har bolaget tagit in cirka 40 miljoner i kapital samt drygt 1,4 miljoner kronor i bidrag från Vinnova.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt