Fordon

Nikola visar att deras ellastbil är redo för vägen

Med ett batteripack på upp till 720 kWh blir den maximala räckvidden för Nikolas lastbil 400 km. Foto: Nikola

Bolaget var högre värderat än Ford, men sedan avslöjades att en tom prototyp hade presenterats som körbar. Nu visar dock Nikola upp den batteridrivna lastbilen Tre på testbana.

Publicerad

Allt var frid och fröjd när bolaget 2016 visade upp sin bränslecellslastbil Nikola One. Vd:n Trevor Milton försäkrade då att prototypen var körbar. Men förra året påstod anonyma källor att den vid tillfället saknade både bränsleceller, motorer och växellåda. Milton gick till motangrepp men i september 2020 tvingades han ändå avgå som vd och ordförande för Nikola.

När skandalen briserade var bolaget värderat till 280 miljarder kronor, men innan året var över meddelade General Motors att man inte längre avsåg att köpa elva procent av Nikola – och inte heller skulle bygga deras pickup Badger.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här