Premium

Volvo Trucks: ”Plattformstänket gör att vi kan röra oss snabbare”

Snart börjar Volvo Trucks serietillverka sin första ellastbil för den nordamerikanska marknaden – VNR Electric. Chefen för elfordon, Brett Pope, ser två skäl till att fordonet har gått så snabbt att utveckla.

Publicerad

I Europa har Volvo börjat sälja två helt eldrivna lastbilar, FL och FE Electric. Nyligen presenterade företaget även de tyngre modellerna FM och FMX. I Nordamerika har samtidigt utvecklingen av en regional modell pågått – VNR Electric.  Den har varit på gång i flera år och försäljningen inleddes i USA och Kanada i början av december. Serieproduktionen startar i början av nästa år.

VNR Electric är en lastbil i klass 8, enligt den amerikanska klassificeringen. Det är den tyngsta klassen och innebär att den väger mer än 33 001 pund, motsvarande 14 969 kilo. Volvo säljer redan VNR i diesel respektive gasutförande, anpassad för regionala transporter. VNR Electric kommer i tre utföranden: Som 2-axlat chassi för påbyggnad (där hytt och lastyta utgör en enhet) eller som dragbil  för semitrailer med två alternativt tre axlar.  Totalvikten inklusive släp för den treaxliga varianten blir upp till 37,2 ton, så det är rejäla doningar. Som bäst når VNR en räckvidd på 241 kilometer

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här