Fordon
Nevs på sparlåga förbereder elbil
(Uppdaterad) Nevs fabrik i Trollhättan har börjat bygga på de första karosserierna till den elektriska versionen av Saab 9-3.
Delar av motorrummet och utrymmen under golvet modifieras för att rymma bilens batterier. De första 200 är en testflotta till den kinesiska staden Qingdao, som är delägare i Nevs, National Electric Vehicle Sweden.
Bilarna i testflottan monteras färdigt i Trollhättan. Leveransen ska påbörjas före midsommar i år. Men fortsättningsvis ska batteriet och elmotorn i de elektriska saabar som säljs till Kina även monteras där. Av ekonomiska skäl, säger presschefen Mikael Östlund till Ny Teknik:
-Elmotorn och batteriet tillverkas i Kina, så det är enklare att de monteras där. Det är japansk teknik, men batteriet tillverkas i vår egen fabrik i Peking. Motorn köper vi.
-Batteriet och elmotorn utgör ungefär halva bilens värde. De delarna behöver vi inte betala importtullar på, eftersom de räknas som kinesiska.
Tekniken i den nya versionen av elektriska 9-3 är Nevs egen och har ingenting att göra med innehållet i de elektrifierade Saab 9-3 som byggdes med teknik från Electroengine och Boston Power, försäkrar Mikael Östlund.
Under tiden fortsätter tillverkningen av Saab 9-3 med bensinmotor i en takt av 10 bilar i veckan. Under december 2013 såldes 31 bilar. Några nya säljsiffror tänker Nevs inte presentera före april, då man kommer med i den officiella säljstatistiken från Bil Sweden.
Samtidigt fortsätter företaget att rekrytera i Trollhättan. I slutet av februari ska man ha 571 anställda plus 150 konsulter.