FORDON

Med ny gigapress ska Tesla gjuta bilarnas undersida i ett enda stycke

Vid Giga Berlin använder Tesla sin ”megacast-teknik” för att pressgjuta fram- respektive bakvagn. Arkivbild.

Hela bilens underrede i ett stycke? Tesla har en helgjuten plan för att sänka tillverkningskostnaderna för sina elfordon. Men också pressen på sig att få på plats en större gigapress – med en kapacitet på 16 000 ton.

Underredet på en bil tillverkad med konventionella metoder kan ha omkring 400 delar. Teslas plan är att istället gjuta hela undersidan av chassit i ett stycke. Företaget använder redan rejäla maskiner för pressgjutning – som de kallar gigapressar – för att tillverka front- och bakdelar till Model Y. Den största maskinen i dagsläget har en kapacitet på 9 000 ton (kapaciteten hos en press egentligen anges i N, men man brukar skriva om detta till kg för att göra det begripligare). Just den används för tillverkning av pickupen Cybertruck. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här