FORDON

Med ny gigapress ska Tesla gjuta bilarnas undersida i ett enda stycke

Vid Giga Berlin använder Tesla sin ”megacast-teknik” för att pressgjuta fram- respektive bakvagn. Arkivbild.

Hela bilens underrede i ett stycke? Tesla har en helgjuten plan för att sänka tillverkningskostnaderna för sina elfordon. Men också pressen på sig att få på plats en större gigapress – med en kapacitet på 16 000 ton.

Underredet på en bil tillverkad med konventionella metoder kan ha omkring 400 delar. Teslas plan är att istället gjuta hela undersidan av chassit i ett stycke. Företaget använder redan rejäla maskiner för pressgjutning – som de kallar gigapressar – för att tillverka front- och bakdelar till Model Y. Den största maskinen i dagsläget har en kapacitet på 9 000 ton (kapaciteten hos en press egentligen anges i N, men man brukar skriva om detta till kg för att göra det begripligare). Just den används för tillverkning av pickupen Cybertruck. 

Att gjuta hela undersidan är emellertid behäftat med en del hinder. Inte minst är det väldigt dyrt, vilket är ett av skälen till att bilindustrin inte gör det. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här