Fordon

Japan storsatsar på området – här hovrar NEC:s flygande bil

Testet genomfördes 5 augusti i Abiko nära Tokyo. Foto: Koji Sasahara
NEC:s farkost väger 150 kilo, är 3,9 meter lång, 3,7 meter bred och 1,3 meter hög. Foto: Koji Sasahara

Nu har teknikföretaget NEC hovrat med sin flygande batteridrivna bil – ett av få utförda tester i landet.

Publicerad

Efter att ha misslyckats med att ta initiativet inom elektrifiering och tjänster kring bildelning siktar Japans regering nu på att landet ska bli ledande inom området flygande bilar.

Ett mål är att flygande bilar ska börja med varuleveranser omkring år 2023 och transportera passagerare i städer på 2030-talet.

Många inhemska bolag har hörsammat politikernas ambitioner. Bland dem finns det japanska elektronikföretaget NEC, som nu ser teknik för flygande bilar som ett kommande expansionsområde.

– Japan är ett tätbefolkat land, och det betyder att flygande bilar skulle kunna minska trafiktrycket på våra vägar. Nu positionerar vi oss som ett företag som understödjer luftburen mobilitet, genom att bidra med positioneringsdata och att bygga en kommunikationsinfrastruktur för flygande bilar, säger Kouji Okada som leder projektet, till Bloomberg.   

Planerar att inleda massproduktion 2026

NEC är ett av få japanska bolag som hittills har fått upp en flygande bil i luften. Med sina fyra propellrar är prototypen kanske mer lik en stor drönare, och om den en dag kommer få drivning på hjulen är oklart.

Helt klart är dock att farkosten flyger. Det mest anmärkningsvärda med konstruktionen är kanske den låga vikten. Den batteridrivna drönaren uppges väga 150 kilo. Farkosten har eldrift.

Vid sin anläggning i Abiko, en förort till Tokyo, genomförde NEC på måndagen ett förarlöst test. Farkosten var tjudrad och isolerad inuti en 10 x 20 meter stor bur, vilket gjorde det möjligt för press och publik att se det hela på nära håll.

Flygturen varade omkring en minut. Drönaren nådde drygt tre meters höjd innan den parkerades på marken. NEC-ingenjörer och bolagets partner Cartivator lade ett år på att utveckla farkosten. Den är cirka 3,9 meter lång, 3,7 meter bred och 1,3 meter hög.

Enligt Kouij Okada planerar NEC inte att bygga den, men Cartivator tänker inleda en massproduktion 2026. Företaget har redan fått tillstånd av de japanska myndigheterna för utomhustester.