Fordon
Ingenjören på Takata: Jag sa att någon kommer att dö av krockkuddarna
Mark Lillie, före detta ingenjör vid krockkudde-tillverkaren Takata, uppger att han varnade ledningen för de farliga kuddarna redan 1999.
Runt 24 miljoner bilar har återkallats sedan krockkuddar från Takata, drivna med ammoniumnitrat, visat sig utveckla alltför mycket kraft eller kunna utlösas utan orsak. Åtminstone sex dödsfall i USA har kopplats till defekta Takata-kuddar.
Den amerikanska regeringen har ålagt Takata att böta 14 000 dollar för varje dag som företaget inte samarbetar fullt ut i utredningen.
Nu rapporterar Autonews att den före detta Takata-ingenjören Mark Lillie trätt fram, och förklarat sig villig att vittna mot sin tidigare arbetsgivare.
Mark Lillie slutade på Takata 1999, enligt egen uppgift därför att ledningen inte lyssnade på hans varningar för ammoniumnitrat. Det fanns heller inte tillräcklig kemiingenjörskompetens på Takatas amerikanska airbag-fabrik, enligt Lillie.
– Det handlade om att tillverka explosiva ämnen, och de gick tillväga som om det gällde att banka ut bleckplåt. Jag visste att det skulle sluta i katastrof. Jag sa bokstavligen att fortsätter vi med detta, så kommer någon att dö, säger han till Autonews.