Fordon

Idégivaren till svensk laddhybrid tog time-out

Stephen Odell (Volvo) och Lars G Josefsson (Vattenfall) framför laddhybriden, men den tredje parten saknas. (Foto L-A Karlberg)

När Volvo och Vattenfall visade den svenska laddhybriden i veckan saknades den som startade projektet.

Publicerad

Året var 2006. På Stockholms bilsalong visade Saab upp sin 9-3 cabriolet med ett hybriddrivsystem. Det var första steget i företagets utveckling av eldrivna fordon.

Men redan då visste biltillverkaren att det skulle bli för dyrt att jobba vidare med hybrider och laddhybrider utan samarbete med andra företag.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här