Fordon

Idégivaren till svensk laddhybrid tog time-out

Stephen Odell (Volvo) och Lars G Josefsson (Vattenfall) framför laddhybriden, men den tredje parten saknas. (Foto L-A Karlberg)

När Volvo och Vattenfall visade den svenska laddhybriden i veckan saknades den som startade projektet.

Publicerad

Året var 2006. På Stockholms bilsalong visade Saab upp sin 9-3 cabriolet med ett hybriddrivsystem. Det var första steget i företagets utveckling av eldrivna fordon.

Men redan då visste biltillverkaren att det skulle bli för dyrt att jobba vidare med hybrider och laddhybrider utan samarbete med andra företag.

På mässan i april tog Saab därför de första kontakterna med Vattenfall. Ett par månader senare träffades bolagen på Saabs växellådsfabrik i Göteborg och diskuterade ett gemensamt projekt: en laddhybrid med ett kraftfullt batteri som skulle klara 50 kilometers körning på en laddning.

Efter de första mötena bestämde sig Saab och Vattenfall för att kontakta Volvo. Men Volvo tvekade.

- Vi fick dra dem in i projektet, säger en källa inom Saab.

Till slut bestämde sig Volvo för att vara med. Ungefär samtidigt utökades gruppen med batteriföretaget ETC Battery and Fuelcells i Nol, utanför Göteborg.

Volvo lastvagnar var också med på flera möten. Scania visade intresse, men kom aldrig så långt att man deltog aktivt i arbetet. Även ABB blev tillfrågade om de ville vara med, men bolaget – som tidigare samarbetat kring hybrider med Volvo och BMW – tackade nej.

Under resans gång försvann lastbilstillverkarna, eftersom projektet var så inriktat på personbilar.

I slutet av 2007 sökte Volvo personvagnar, Saab Automobile, Vattenfall och ETC Battery and Fuelcells stöd från Energimyndigheten för att utveckla tio prototyper av en laddhybrid.

De fyra bolagen var beredda att satsa 62 miljoner kronor. Staten skulle stå för 30 miljoner kronor.

Ansökan beviljades och arbetet med laddhybriderna tog fart. Men förra hösten tvingades Saab ta en ”time out” på grund av krisen i GM och Saabs egen, osäkra situation.

- Ett tungt beslut, och extra tungt eftersom det var vi som satte igång arbetet, säger Ny Tekniks källa.

Så när Vattenfalls chef Lars G Josefsson i förra veckan sa att Volvo och Vattenfall kör tillsammans in i framtiden och bolagens samarbete är ”ett naturligt äktenskap”, satt en tredje part i Trollhättan och följde uppståndelsen med en viss saknad och sorg.

Nu ryktas det att även Saab kommer att presentera en laddhybrid, så snart alla turer kring GM och nya ägare är klara.

Om det vill ingen på Saab prata. Men tekniken finns på hyllorna. Och lusten att hinna ikapp de andra i hybridgruppen är stor i Trollhättan.

Däremot är det svårt att veta vad en ny ägare har för planer för framtiden.