Hyperloop-startup utmanar Elon Musk med kapseln Quintero One i materialet vibranium

2018-10-04 16:23  

Hyperloopen Quintero One byggs i en kombination av kolfiber och inbäddade sensorer och hämtar inspiration från serietidningsvärlden – ska vara åtta gånger starkare än stål och redo för passagerare 2019.

Sedan tekniken lyftes upp i rampljuset av Elon Musk fått har Hyperloop fått stora rubriker. Tanken på supersnabba transporter är lockande, men precis som med all teknik tar det tid att få teori och verklighet att närma sig varandra. Topphastigheten som ofta nämns när man pratar om Hyperloop är hisnande 1 200 km/h – men i verkligheten har man inte ens kommit upp i 500 km/h.

Men nu har Hyperloop Transportation Technologies (HTT), ett nystartsföretag utan kopplingar till Musk, visat upp en prototyp i fullskala. Avtäckningen skedde i spanska Puerto de Santa Maria och fordonet går under namnet Quintero One.

– På bara fem år har vi löst problem och förbättrat den teknik som behövs för Hyperloop. Detta med vårt nya levitationssystem, vakuumpumpar, batterier och smarta kompositer. Den här kapseln kommer vara en del av ett av de mest effektiva transportsystem som någonsin byggts, säger Dirk Ahlborn, vd på HTT.

Läs mer: Virgin Hyperloop One satsar på byn med 480 innevånare

Quintero One är inte bara den första fullstora Hyperloop-kapseln, det är även den första byggd med vad HTT kallar för "Vibranium", ett namn som är hämtat från Marvels serietidningsvärld. Det nya materialet är en kombination av kolfiber och inbäddade sensorer. Utan att gå in på specifikationer så påstår företaget att deras material ska vara åtta gånger starkare än stål och tio gånger starkare än andra lämpliga aluminiumalternativ.

HTT är en av flera företag i racet om att bli först med att lansera en kommersiell Hyperloop-linje. Förhoppningen är att man genom att visa upp en fullskaleprototyp ska kunna armbåga sig fram och säkra mer kapital.

Läs mer: De krossade Hyperloops gamla hastighetsrekord

– Vi har tagit stora steg på vägen mot att lösa regleringar med våra riktlinjer för säkerhet och försäkringar, så vi är nu närmare än någonsin i att förverkliga Hyperloop, säger Bibop Gresta, ordförande i HTT.

Men fullskale-kapslar till trots, företaget har ännu inte testat sitt system – utan bara gjort genomförbarhetsstudier. Prototypen ska nu testas vid företagets anläggning i franska Toulouse och målet är att man ska ha ett typgodkänt fordon inom några år.

Fakta Quintero One – Hyperloop kapsel

Längd: 32 meter

Interiörlängd kupé: 15 meter

Vikt: 5 000 kg

Passagerarkapacitet: 28-40 personer

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL