Huaweis löfte – en billig lidar

2020-08-26 08:47  

Kinesiska Huawei är på väg in i branschen för självkörande bilar. Företaget investerar enormt för att utveckla ny kostnadseffektiv lidar-teknik. Målet är att kapa priset rejält.

Lidar är en förhållandevis ny teknik, men redan testas sensorer för allt från att bedöma gymnaster, till att hitta ruiner och bidra till säkrare vägar.

När det kommer till självkörande bilar har lidar lyfts fram som en effektiv sensor och flera biltillverkare tittar på tekniken för framtiden.

Några som ser potential i lidar och har investerat stort är Huawei. Det kinesiska företaget har sedan i fjol en dedikerad bildivision där man riktar in sig på smarta lösningar för fordon. Och nu har man alltså påbörjat arbetet med en ny typ av lidar.

Läs mer: IIHS: Autonoma bilar hanterar bara var tredje trafikolycka

Det var vid en bilkonferens i Wuhan nyligen som Wang Jun, chef för Huaweis bildivision, förklarade att de har börjat applicera företagets kunskap inom radioteknik på nya områden.

Från We Chat. Foto: Huawei

– Huawei Wuhan Research Institute har ett team på 10 000 personer som forskar inom optoelektronik. Vi har inrättat ett lidarforskningsteam här. Vårt mål är att uppnå 100- och 200 kanalerssystem på kort tid och att enheterna ska kosta under 500 dollar. Tesla använder inte lidar, varför då? Jo, en anledning är att det är för dyrt. Vi siktar på att få fram lidarsensorer som inte är dyra, sade han.

Läs mer: En majoritet säger nej tack till autonoma bilar

Vidare sa Wang Jun att man jobbar nära flertalet biltillverkare och att de dels ser sig som en leverantör av komponenter, men även en partner när det kommer till att utveckla plattformar och programvara för autonom körning.

Felix Björklund

Mer om: Lidar Huawei

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt