– Det finns bilar som är säkra som inte kostar så mycket, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
Hur säker man är när olyckan är framme påverkas mycket av vilken bilmodell man kör, visar Folksams årliga rapport ”Hur säker är bilen?”. De allra mest osäkra bilmodellerna har ofta mycket gemensamt. De är äldre, mindre och ofta producerade innan krocktesterna fick sitt genomslag i mitten av 1990-talet.
– Men det finns även nya bilar som bara får tre stjärnor i krocktestet, säger Anders Kullgren om testet där fem stjärnor är max.
Försäkringsjättens forskningschef säger vidare att det inte behöver kosta så mycket mer att satsa på en bilmodell som är säker.
Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam, presenterade rapporten "Hur säker är bilen". Arkivbild.
Janerik Henriksson / TT
Elbilar säkra
Rapporten, som gjorts sedan 1980-talet, tittar på risken att dö eller få bestående men vid faktiska olyckor med olika bilmodeller. I årets rapport har 499 bilmodeller bedömts utifrån över 200 000 verkliga olyckor mellan 2000 och 2024. Ytterligare 739 bilmodeller bedöms efter resultat från krocktester.
Annons
Anders Kullgren lyfter att många av elbilarna har hög säkerhet enligt krocktester men återfinns ännu inte i statistiken för faktiska olyckor.
– Det tar ibland många år innan vi får tillräckligt antal krockar för att bedöma en bils säkerhet. Men man kan se att hos elbilar som har funnits länge, som Tesla, där ser det väldigt bra ut baserat på det underlag vi har.
Större viktskillnader
Medan bilarna stadigt blivit tryggare sedan undersökningarna påbörjades på 1980-talet så väcks oro för att bilarna blir allt tyngre medan det fortsatt finns äldre, lättare bilar kvar ute i trafiken. Skillnaderna mellan de äldre, lättaste bilarna och de nya tyngsta blir ständigt större.
– Det skulle kunna orsaka problem, att bilar blir tyngre och tyngre. Men det har vi inte sett ännu och vi får titta vidare på det.