Lidar från Luminar i första självkörande Volvon

2020-05-06 17:00  
Så här kommer lidarenheten att integreras i Volvos bilar byggda på SPA2-plattformen. Foto: Volvo Cars

Från och med nästa generation av Volvo Cars SPA 2-plattform kommer möjligheten att välja till lidar finnas. Därmed blir det möjligt för bilen att köra på egen hand – till en början på motorväg.

Det är snart två år sedan Volvo Cars berättade att de köpt in sig i det amerikanska sensorbolaget Luminar. Bolaget utvecklar framför allt lidarenheter, alltså en form av laserradar som används för att skapa en bild av miljön kring fordonet. Luminar menar att de har en teknik som gör att deras lidar kan se 250 meter framåt.

Nu bekräftar Volvo att en lidar från samarbetet kommer att finnas i nästa generation av SPA 2-plattformen, det vill säga den bottenplatta som företaget bygger sina större bilar på, bland annat XC90 och V90.

Plattformen väntas komma i produktion 2022, vilket är ett år senare än vad som tidigare sagts. Lidarenheten kommer att sitta monterad där framrutan möter taket. Det blir därmed första gången Volvo monterar lidarenheter i serieproducerade fordon.

Infria löften om en självkörande bil

Integrationen görs för att Volvo ska kunna infria sitt löfte om en självkörande bil. Även i detta fall var det tänkt att den skulle rulla ut på vägarna 2021, men nu ser det alltså ut bli först 2022.

Volvo har med tiden blivit allt tydligare med att införandet av den autonoma tekniken kommer att ske stegvis. Den funktion som blir aktuell från 2022 kallas för Highway Pilot. Det innebär att fordonet kommer kunna köra på egen hand på motorväg utan att föraren behöver övervaka färden, vilket motsvarar nivå 4 på SAE-skalan.

Företaget har tidigare meddelat att det hoppar över nivå 3 som innebär att föraren hela tiden måste vara beredd på att ta över.

– Snart kommer din Volvo att kunna köra autonomt på motorvägar när bilen bedömer att detta kan göras säkert. I det läget tar din Volvo över ansvaret för körningen och du kan koppla av, ta blicken från vägen och händerna från ratten, säger Henrik Green, teknikchef på Volvo Cars, i ett uttalande.

Fler funktioner via trådlösa uppdateringar

Med hjälp av trådlösa uppdateringar (OTA; Over The Air) kommer fler och fler områden med tiden bli möjliga för bilen att köra själv i, enligt Volvo Cars.

Exakt när funktionen blir möjlig att köpa är även en juridisk fråga för respektive land. I Europa finns ännu inga bilar godkända för vägar med annat än avancerade förarstöd på nivå 2 enligt SAE-skalan, det vill säga där du själv anses vara den som framför fordonet.

Volvo har som mål att var tredje bil ska vara självkörande år 2025. Funktionen Highway Pilot blir ett tillval på kommande modeller byggda på SPA 2-plattformen.

Lidarns vara eller inte vara för att möjliggöra autonom körning diskuteras fortfarande. Tesla förlitar sig till exempel helt på kameror och radar.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt