Lidar och data ska göra halkbekämpningen mer effektiv

2018-12-28 09:14  
Lidar och dataanalys ska göra halkbekämpningen mer effektiv i Knoxville, Tennessee. Foto: City of Knoxville

I vinter ska is bekämpas med data i amerikanska staden Knoxville. Förhoppningen är att systemet ska göra jobbet mer effektivt och vägarna säkrare.

Isgator, svartis och blixthalka. Under vinterhalvåret kan vägförhållandena vara förrädiska och halkbekämpare världen över har ett digert jobb med att hålla gatorna säkra. I den amerikanska staden Knoxville i Tennessee kommer arbetet att vara mer högteknologiska än brukligt i vinter. Tillsammans med Oak Ridge National Laboratory och University of Tennessee har staden utvecklat ett nytt system för att bekämpa halka.

– Runt om i USA spenderar städer runt 1,5 miljard dollar för vintervägunderhåll. Med vägdata från Knoxville har vi framgångsrikt utvecklat en prototyp samt skalat upp det här för att använda i ett verkligt scenario. Vårt mål är att ge städer som Knoxville ett intelligent sätt att hantera sina resurser effektivt, säger Olufemi Omitaomu på Oak Ridge National Laboratory i ett uttalande.

Läs mer: Continental lanserar en mer skonsam dubbteknik

I grunden rör det sig om att man har utrustat halkbekämpningsbilarna med lidar – och kopplat upp dem. All information samlas i vad forskarna kallar för Road Vulnerability Index och utifrån det kan man sedan effektivisera jobbet.

Vad är det då som systemet gör? Jo, lidarn läser av gator och miljön. Den ser väglutning och om vägbanan skuggas av träd eller hus. Lägg till att det finns data på hur solen skiner över olika vägavsnitt samt hur väder och vind påverkar. Allt sammanbakat gör att gatorna kan indexeras efter risk.

Helt enkelt kan systemet hålla koll på alla parametrar som krävs för att avgöra hur man ska lägga upp rutterna och hur mycket halkbekämpningsmedel som varje vägavsnitt behöver. Därtill ska de som jobbar snabbt kunna få reda på i vilken prioriteringsordning man bör lägga upp bekämpningen.

Läs mer: Fords test avslöjar: Löv är lika hala som snö

Förhoppningarna är att dels få ner kostnaderna för vintervägunderhållet, dels att få miljövinster då man behöver använda mindre salt och andra medel.

Om experimentet får ett positivt utfall lär flera städer snabbt hoppa på datatåget. För mycket snö och is kan snabbt bli en rejäl belastning på kommunbudgeten.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt