Fordon

Här är landet där nya bilar är dödsfällor

Krav på krockkuddar kommer 2014 i Brasilien, enligt de trafiksäkerhetsregler som råder i landet. Och de skiljer sig kraftigt från dem som gäller i USA och Europa. Foto: Colourbox

Världens ledande biltillverkare förser Brasiliens medelklass med fordon som tillverkas enligt landets säkerhetskrav. Trafikdöden skjuter i höjden.

Publicerad

Medan trafikdöden skördar färre och färre offer i Europa och USA, skjuter den i höjden i tillväxtlandet Brasilien. Där förser kända tillverkare som Volkswagen, Fiat, GM, Nissan och andra namnkunniga tillverkare den snabbt växande medelklassen med bilar i en takt av mer än 10 000 per dag.

Trots att modellerna som säljs ser snarlika ut storsäljare på andra håll i världen, skördar de mångdubbelt fler liv vid trafikolyckor.

Enligt en artikel i tidningen Detroit News beror de många trafikdödade på att bilarna tillverkas i Brasilien, efter de trafiksäkerhetsregler som råder i landet. Och de skiljer sig kraftigt från dem som gäller i USA och Europa.

Exempelvis finns inga krav på krockkuddar eller låsningsfria bromsar, de kommer först nästa år. Inte heller finns den press på tillverkarna som krocktester utförda av NCAP ger upphov till. Analyser visar att höghållfasta stål inte används och att svetsfogarna är svagare än på fordon som tillverkas för USA- eller Europamarknaden.

Modeller som tillverkas i Brasilien kan få så låga betyg som en eller två stjärnor när de testas enligt LatinNCAP, medan samma modeller tillverkade för Europa eller USA kan ligga på fyra stjärnor.

Exempelvis fick Ford Ka fyra stjärnor när bilen testades av EuroNCAP 2008. Den latinamerikanska versionen fick en stjärna. Fiats modell Novo Uno fick också bara en stjärna, liksom Renaults modell Sandero. En motsvarande modell som byggs av Renaults rumänska dotterbolag Dacia för europamarknaden fick tre stjärnor.

2010 omkom 9059 personer i den brasilianska trafiken. I USA trafikdödades i personbilar samma år 12435 personer. Men i USA finns fem gånger så många bilar som i Brasilien. Och för USAs del var det en 40 procentig minskning jämfört med tio år tidigare. I Brasilien var det en ökning på 72 procent under samma tid.

"Skillnaden är så stor mellan vissa bilar som att dö vid olyckstillfället eller strax därefter - eller att kunna kliva ur bilvraket mer eller mindre oskadd" menar David Ward vid bilsäkerhetsorganisationen FIA Foundation, som stöder Euro och Latin NCAP. LatinNCAP har för övrigt mildare krockkrav än EuroNCAP.

Av de biltillverkare som alls velat kommentera uppgifterna är svaret är de följer de lokala säkerhetsföreskrifterna.

Enligt en rapport från konsultföretaget IHS Automotive, som refereras av Detroit News, så är vinstmarginalen på en bil som tillverkas i Brasilien 10 procent. Den globala snittsiffran ligger på 5 procent.