GM:s konverteringskitt gör Blazern till en elbil

2020-11-04 13:10  

Deras kitt har ett batteripack på 60 kWh och en elmotor som levererar 200 hästkrafter. GM presenterar sin lösning för skitiga klassiker i bolagets Chevy Blazer från -77.

Allt fler väljer att ge sin klassiker nytt liv som elbil. Det finns redan en rad konverteringskitt på marknaden, för specifika bilmodeller såväl som mer generiska.

Nu lanserar General Motors en lösning som demonstreras i form av K5 Blazer-E. Det är 1977 års modell av Chevrolets klassiska 2-dörrars suv som på sin tid skapades för att trycka till Ford Bronco. Skillnaden är att den här Blazern har packats med batterier från elbilen Chevy Bolt. Det rapporterar Electrek.

Batteripacket ligger på 60 kWh och elmotorn levererar 200 hästkrafter. I övrigt ingår en växelriktare för att göra likström till den växelström som kan driva motorn samt en dc/dc-omvandlare för lågspänningssystem. Till detta kommer kablage och vattenpumpar för värmning och kylning.

Läs mer: Deras eldrivlina kan anpassas på millimetern för alla klassiker

GM talar om en E-crate, vilket anspelar på biltillverkarnas så kallade Crate-motorer som skeppas (i trälådor) helt kompletta för att enkelt kunna ersätta en uttjänt motor. I det här fallet lyftes V8:an på 175 hästkrafter ut tillsammans med den treväxlade automatväxellådan och bränslesystemet.

Foto: GM

I övrigt är originaldrivlinan intakt, med fördelningslåda och drivaxel. Elmotorn kombineras med en fyrväxlad elektronisk växellåda från Chevrolet Performance. Sedan kan man köra sin Blazer utan att få sneda blickar av grannarna. Försäjningen av konverteringsjittet är tänkt att dra igång under den andra halvan av 2021.

Sedan tidigare har företaget EV West presenterat en lösning som gör det möjligt att montera en Tesla-motor i alla fordon som kan ta Chevrolets small block-V8, vilket är en ocean av gamla bilmodeller.

Utöver Tesla-motorn innehåller kittet bara motorfäste och växelriktare. Någon växellåda behövs inte utan systemet kopplas direkt på drivaxeln. Det ligger dock en reduktionsväxel före drivaxeln och differentialen.

John Edgren

Mer om: GM Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt