FORDON

Framtidens eldrivna lastbilar – svenska bjässarna Volvo och Scania tar täten

Tesla skrämde upp branschen rejält med ellastbilen Semi. Nu har de svenska konkurrenterna börjat få upp farten. Men med tanke på den hittills skrala försäljningen – är målen om hälften elektriska lastbilar till 2030 rimliga?

Publicerad Uppdaterad

Varje bransch har sina avgörande ögonblick. För lastbilsbranschen är ett av dem när Tesla avtäckte ellastbilen Semi i november 2017. Parisavtalet var visserligen på plats sedan ett par år, men hur den dieselslukande transportindustrin egentligen skulle uppnå sänkningar av utsläppen i linje med avtalet var vid tiden en ödesfråga höljd i dunkel.

De etablerade tillverkarnas tro på tunga ellastbilar var inte särskilt stor. Scaniachefen Nils-Gunnar Vågstedts omdöme om Semi i Ny Teknik, att ”den kommer att bli jättebra för att transportera påsar med potatischips”, blev ett bevingat citat som kom att representera avgrunden mellan det gamla och det nya. Varken Volvo eller Scania tyckte då att tekniken var mogen för att elektrifiera de tunga lastbilarna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här