Fordon

Först på marknaden med en bränslecell-laddhybrid

Ronny Weber på Mercedes Benz Berlin lämnar över en GLC F-Cell till Klaus Bonhoff, vd för Natonal Organisation Hydrogen. Foto: Mercedes
Foto: Mercedes

Kombinationen vätgas och batteridrift ger GLC F-Cell en extremt bra energiprestanda. Nu har Mercedes börjat leverera ut sina bränslecellshybrider. Men ännu är bilarna förbehållna den tyska marknaden.

Publicerad

Bränslecellstekniken har levt ett berg-och-dalbane-liv hos bilkoncernen Daimler. Från att vara högintressant – till ointressant, och nu ses den åter som en framtidsteknik. Allt inom loppet av ett år.

Tidigare i år visade man upp flera bränslecellskoncept, men nu är tekniken återigen på tapeten – och den här gången som produktionsverklighet. Detta då man nu börjar leverera ut bränslecellshybridversioner av crossovermodellen GLC.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här