Fordon

Först på marknaden med en bränslecell-laddhybrid

Ronny Weber på Mercedes Benz Berlin lämnar över en GLC F-Cell till Klaus Bonhoff, vd för Natonal Organisation Hydrogen. Foto: Mercedes
Foto: Mercedes

Kombinationen vätgas och batteridrift ger GLC F-Cell en extremt bra energiprestanda. Nu har Mercedes börjat leverera ut sina bränslecellshybrider. Men ännu är bilarna förbehållna den tyska marknaden.

Publicerad

Bränslecellstekniken har levt ett berg-och-dalbane-liv hos bilkoncernen Daimler. Från att vara högintressant – till ointressant, och nu ses den åter som en framtidsteknik. Allt inom loppet av ett år.

Tidigare i år visade man upp flera bränslecellskoncept, men nu är tekniken återigen på tapeten – och den här gången som produktionsverklighet. Detta då man nu börjar leverera ut bränslecellshybridversioner av crossovermodellen GLC.

Bilarna i fråga har en bränslecell samt batteri vilket innebär att det är en laddhybrid som aldrig har några lokala utsläpp. Ombord har man med två tankar vätgas på totalt 4,4 kilo och batteriet är på 13,5 kWh. Dessa siffror omvandlas till en räckvidd på 430 kilometer med vätgasdrift – och ytterligare 51 km på batteriet. Detta enligt den gamla körcykeln NEDC.

På ett sätt kan det tyckas korkat att skapa en modell med dubbelteknik, men det finns en vinst. Jämfört med batterielektriska fordon med motsvarande räckvidd – så går laddningen av GLC F-Cell snabbt. En tankning vätgas ska gå på tre minuter, vilket alltså då ger 430 nya km.

Kommer säljas i tyska storstäder

Men även om du tycker att det här låter som en bil för dig så kan du slå det ur hågen. För i första hand kommer utvalda tyska företag att få köpa den. GLC F-Cell kommer endast att säljas i tyska storstäder med fungerande vätgas-infrastruktur. Och särskilt de med, eller med kommande dieselförbud.

I samtliga fall handlar det inte heller om försäljning – utan Mercedes kommer att leasa ut dem.

Från och med i vår kommer programmet breddas och då ska även privatkunder släppas in.

Skälet till att man inte släpper på är enligt Mercedes infrastrukturen. I dag finns det bara runt 50 vätgasmackar i Tyskland. Dock förväntas antalet ha fördubblats till slutet av 2019, och på lite längre sikt räknas det finnas 400 stationer i landet. Sverige, med sina totalt fyra mackar, är inte – och lär inte vara en aktuell marknad på ett bra tag.