Fordon

F1-bilarnas säkerhetsbåge ställer nya krav på ingenjörerna

Svensken Marcus Ericsson i Saubers F1-stall under utprovning av bågen, som syns i svart runt förarens huvud. Foto: Eel-fotografie / action press / REX
Närbild på bågen runt finländaren Valtteri Bottas. Foto: DPPI / IBL Bildbyrå

I år kommer alla Formel 1-bilar att utrustas med en båge för att skydda förarens huvud. Det innebär en utmaning för ingenjörerna.

Publicerad

Många av de säkerhetshot som F1-förarna utsätts för har ingenjörerna kunnat bygga bort – men flygande föremål tillhör de fenomen som fortsatt att utgöra en överhängande fara.

2009 dog Henry Surtees i ett Formel 2-lopp. Samma öde drabbade Justin Wilson i ett Indycar-lopp 2015. F1-föraren Felipe Massa slogs 2009 medvetslös av en tung stålfjäder som lossnade från Rubens Barrichellos bil. Massa kraschade därefter våldsamt in i däckbarriären men undkom med livet i behåll.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här