F1-bilarnas säkerhetsbåge ställer nya krav på ingenjörerna

2018-02-26 16:37  

I år kommer alla Formel 1-bilar att utrustas med en båge för att skydda förarens huvud. Det innebär en utmaning för ingenjörerna.

Många av de säkerhetshot som F1-förarna utsätts för har ingenjörerna kunnat bygga bort – men flygande föremål tillhör de fenomen som fortsatt att utgöra en överhängande fara.

2009 dog Henry Surtees i ett Formel 2-lopp. Samma öde drabbade Justin Wilson i ett Indycar-lopp 2015. F1-föraren Felipe Massa slogs 2009 medvetslös av en tung stålfjäder som lossnade från Rubens Barrichellos bil. Massa kraschade därefter våldsamt in i däckbarriären men undkom med livet i behåll.

– Detta är ingen slump, någonting måste göras, sa Rubens Barrichello till AP efteråt.

Någonting har nu gjorts. Från och med i år måste Formel 1-bilarna ha en säkerhetsbåge som skyddar förarens huvud från exempelvis ett hjul eller annat som kan komma flygande. Olika lösningar har övervägts av Internationella Bilsportförbundet Fia, bland annat att försluta förarplatsen helt och hållet likt cockpit på ett stridsplan. Men svårigheten att ta sig ur bilen vid en krasch samt att Formel 1 anses vara en sport där publiken kan se förarna la krokben för lösningen.

Läs mer: Mercedes superbil – med F1-teknik

Fia har i stället bestämt sig för en form av kompromiss. En T-formad båge som omsluter förarens huvud men som uppges påverka förarens sikt minimalt. Lösningen föreslogs först av Mercedes 2015.

De olika stallen kan välja båge från tre tillverkare. Den måste klara av cirka 11 tons statisk belastning, byggs av titan och väger omkring 14 kilo. Det får betydelse för hur bilarna konstrueras.

-Du måste designa bilen så att chassit tar upp de här krafterna. Det är inte en trivial uppgift. Vi pratar om en Londonbuss placerad på bågens sida, sa McLarens teknikchef Tim Gross.

De extra kilona hamnar dessutom högt upp på fordonet vilket förflyttar tyngdpunkten i fel riktning. Bilarna har fortfarande inte testats med bågen i alla tänkbara miljöer. Respektive stall har också sina egna lösningar när det kommer till upphängning och aerodynamik, vilka så klart påverkas av bågen. Därför lär mycket hända under den kommande säsongen för att optimera bilens utformning i den ständiga jakten på hundradels sekunder.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt