Mercedes superbil – med F1-teknik

2017-09-13 06:00 Felix Björklund  

Under måndagskvällen avtäckte Mercedes sin Project One – en bil som fått teknik från F1. "Den får dig att tappa andan", hävdar tillverkarens utvecklingschef, svenske Ola Källenius.

Biltekniken har accelererat enormt på senare år. Förr i tiden handlade superbilar om jättelika motorer, men numera är det inte storleken på förbränningsmotorn som är det mest vitala. Ferrari LaFerrari, McLaren P1, Porsche 918 Spyder och svenska Koenigsegg Regera har visat att hybrider är framtidens supersport.

Nu har även Mercedes blandat sig i leken. Deras Project One sägs höja ribban och introducerar Formel 1-teknik i vanliga gatlagliga bilar.

Den stora skillnaden är att där övriga konkurrenter fortfarande har en rejäl V8 som grund, har Mercedes helt plockat motorn ur de bilar som Lewis Hamilton och Nico Rosberg dominerat Formel 1 med. Det innebär att det är en 1,6-liters V6 som är hjärtat – som man sedan modifierat.

I teorin ska motorn vara kapabel till runt 880 hästkrafter och kunna varvas till 11 000 varv per minut, men i dagsläget vill tillverkaren inte vara mer exakt än så.

Läs mer: Jaguars löfte: Enbart elbilar från 2020

Till sin hjälp har V6:an ett helt gäng elmotorer: En 120 kW-motor i vardera framhjul som individuellt kan distribuera kraften när det behövs. Därtill så har motorn en elturbo, ytterligare en 120 kW-motor kopplad till vevhuset för att ge bättre vridmoment, samt en fjärde motor som hjälper förbränningsmotorn att skicka kraft till bakhjulen. Sammanlagt väger hela drivlinan, med motorer, växellåda och turbo 520 kg.

Samtliga elmotorer ska i olika lägen kunna agera generatorer och ta till vara på energi under färd. Energin sparas i batterier av samma typ som används i F1, men något större – vilket ska kunna ge upp till 25 kilometers drift på ren el.

Prestandamässigt ska systemeffekten i Project One vara på över 1 000 hästkrafter. Även om Mercedes säger att de inte har certifierade siffror så hävdar tillverkaren att bilen ska klara 0-200 km/h på mindre än sex sekunder. Tiden innebär att den knockar värstingen Bugatti Chiron, som behöver 6,1 sekunder för den bedriften. Mercedesens topphastighet ska ligga på mer än 350 km/h.

Bilen som visas i Frankfurt beskriv som ett koncept för att hylla att prestandadivisionen AMG fyller 50 år. Dock ska produktionsversionen vara snudd på klar och börja byggas inom kort. Enligt Mercedeschefen Dieter Zetche är orderböckerna fyllda och alla 275 planerade bilar har tingats.

Första kundbilarana förväntas vara klara inom 18 månader. Priset? Runt 22 miljoner kronor.

Tekniska specifikationer Project One

Bakhjulsdrift: 1,6-liter V6 med direktinsprutning, fyra ventiler per cylinder, fyra överliggande kamaxlar och elektriskt driven turbo, elektrisk motor kopplad till vevhuset

Deplacement: 1 600 cc

Effekt bakhjul: > 500 kW

Effekt franjul: 2x120 kW

Systemeffekt: > 740 kW (> 1 000 hk)

Räckvidd eldrift: 25 km

Drivlina: Variabel AMG Performance fyrhjulsdrift med hybriddriven bakaxel, elektronisk framaxel samt vridmomentsstyrning

Transmission: Automatiserad 8-stegad manuell växellåda

Acceleration 0-200 km/h: <6 sekunder

Topphastighet: >350 km/h

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS