Fordon

Därför tar Scania fram den extrema ellastbilen

Sedan 2015 har bolaget använt en 32 meter lång lastbil som tar två containrar, och nu ska den ersättas med en likadan ellastbil. Foto: Scania

Jättefordonet sänkte bolagets kostnader och utsläpp. Nu har svenska Jula Logistics beställt ersättaren av Scania – en superlång och tung ellastbil.

Publicerad

På kontinenten är lastbilarna begränsade till att frakta en ensam container på drygt 12 meter, med en maxvikt på 40 ton. Men Sveriges lagstiftning är mer liberal, och chaufförens lön är en stor del av åkeriernas utgifter. Det innebär att man får lägre kostnad för varje extra kilo som packas in i lastbilen.

Svenska Jula Logistics har tagit fasta på detta. Sedan 2015 har de använt en Scanialastbil som är 32 meter lång, och därmed kan ta två containrar. Totalvikten med last och släp är som mest 64 ton.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här