Daimler räds inte Tesla Semi – är övertygade om att vara ledande i ellastbilar

2018-11-07 07:47  

Den tyska koncernen räds inte Teslas el-lastbil. Istället är Daimler förbluffade över sin egen snabba utveckling – och övertygade om att man kommer vara volymledande redan från dag ett.

I fjol överraskade Tesla lastbilsbranschen när man visade upp sin eldrivna långtradardragare ”Semi”. Och sedan dess har racet varit i full gång. Hittills har 2018 varit riktigt laddat när det gäller elektrifiering av tunga fordon. Navistar öppnade upp tidigt med besked om att de kommer att ha ellastbilar inom kort. Daimlerkoncernen har visat upp flera olika eldrivna alternativ, och även Volvo har visat batteridrivna lastbilar.

Och under amerikanska lastbilsbranschens årliga Management Conference & Exhibition var Daimler Trucks Nordamerikachef oerhört positiv till utvecklingen. Enligt Roger Nielsen går utvecklingen av deras el-lastbilar snabbare än väntat, och man har redan börjat med kundkliniker där utvalda personer kommer få egna utvärderingsexemplar inom några dagar. Det rapporterar amerikanska Fleet Owner.

Läs mer: Tesla Semi har klarat av sin första långkörning med last

Till märken som Freightliner, Mercedes-Benz, Western Star och Mitsubishi Fuso, har Daimler tidigare i höst stärkt paletten när man investerade i el-busstillverkaren Proterra. Allt sammantaget gör att Nielsen nöjt kunde säga att läget såg bra ut för Daimler.

På frågan hur Daimler såg på Tesla och deras tidplan om att lansera Semi 2020 svarade Nilesen att det inte bara handlar om vem som kommer att vara först.

– De med bästa batterilösningen kommer att vinna. Det handlar helt enkelt om energikonsumtion, sade han enligt Fleet Owner.

Läs mer: Ford presenterade självkörande ellastbilarna F-max och F-vision

Daimlerchefen gick inte in på siffror, men när man visade upp elektriska Freightliner Ecascadia var räckvidden 40 mil – alltså en bra bit under vad Tesla Semi kan prestera, något som skapar frågetecken kring vilken energikonsumtion lastbilen har.

En sak som Nordamerikachefen dock var säker på var att Daimler kommer att ha flest elfordon i branschen 2020. Huruvida han har rätt återstår att se.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt