Ford presenterade självkörande ellastbilarna F-max och F-vision

2018-09-25 06:00  

För två veckor sedan presenterades Volvos självkörande lastbil Vera. Nu har ännu en biljätte visat upp framtidens självkörande långtradardragare, och gjort avtryck på mässan IAA i Hannover.

När man pratar om tunga lastbilar är Daimler och Volvo de stora spelarna. Men amerikanska Ford vill ha ett finger med i framtiden, och på den tyska branschmässan IAA visade man upp två stora nyheter. Den första var F-Max, en ny tung lastbil, som utan större problem bärgade den tunga titeln ”International Truck of the Year”. Detta före Scanias L- och P-Serie samt Volvos FH.

Men även om F-Max lär vara det som Ford kommer att sälja framöver var det konceptet F-Vision som drog till sig mest blickar.

F-Vision är en el-lastbil med självkörande teknik på nivå fyra. Exakt vad för teknik, motorer eller sensorer som konceptet har var inget tillverkaren gick in i närmare detalj på – istället valde Ford att prata om designen. Denna ska vara inspirerad av Marvel-superhjältar och fronten är interaktiv.

Front i både glas och kaross

Exempel på detta är att när lastbilen körs av en människa, så kommer vindrutan att vara glas. När tekniken tar över och bilen går in i självkörande läge skiftar glaspartiet över till att smälta in med resten av karossen. Fronten ska även kunna kommunicera med omgivningen, men exakt hur detta sker är fortfarande osagt.

Läs mer: Volvos nya giv: Autonom och elektrisk dragbil

Både den nya lastbilen och den häftiga framtidsstudien är framtagna av Ford Otosan, ett dotterbolag baserat i Turkiet. Men där F-Max presenterades med fullständiga specifikationer och stora ambitioner – är F-Vision än så länge bara ett tomt skal.

Om den senare blir verklighet återstår att se, men i sådant fall har man en del att hämta igen. Daimler har flera el-lastbilar klara, Tesla provkör sin ”Semi” för fullt och Volvo har precis presenterat autonoma och elektriska ”Vera”.

Felix Björklund

Mer om: Ford Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt