Ford presenterade självkörande ellastbilarna F-max och F-vision

2018-09-25 06:00  

För två veckor sedan presenterades Volvos självkörande lastbil Vera. Nu har ännu en biljätte visat upp framtidens självkörande långtradardragare, och gjort avtryck på mässan IAA i Hannover.

När man pratar om tunga lastbilar är Daimler och Volvo de stora spelarna. Men amerikanska Ford vill ha ett finger med i framtiden, och på den tyska branschmässan IAA visade man upp två stora nyheter. Den första var F-Max, en ny tung lastbil, som utan större problem bärgade den tunga titeln ”International Truck of the Year”. Detta före Scanias L- och P-Serie samt Volvos FH.

Men även om F-Max lär vara det som Ford kommer att sälja framöver var det konceptet F-Vision som drog till sig mest blickar.

F-Vision är en el-lastbil med självkörande teknik på nivå fyra. Exakt vad för teknik, motorer eller sensorer som konceptet har var inget tillverkaren gick in i närmare detalj på – istället valde Ford att prata om designen. Denna ska vara inspirerad av Marvel-superhjältar och fronten är interaktiv.

Front i både glas och kaross

Exempel på detta är att när lastbilen körs av en människa, så kommer vindrutan att vara glas. När tekniken tar över och bilen går in i självkörande läge skiftar glaspartiet över till att smälta in med resten av karossen. Fronten ska även kunna kommunicera med omgivningen, men exakt hur detta sker är fortfarande osagt.

Läs mer: Volvos nya giv: Autonom och elektrisk dragbil

Både den nya lastbilen och den häftiga framtidsstudien är framtagna av Ford Otosan, ett dotterbolag baserat i Turkiet. Men där F-Max presenterades med fullständiga specifikationer och stora ambitioner – är F-Vision än så länge bara ett tomt skal.

Om den senare blir verklighet återstår att se, men i sådant fall har man en del att hämta igen. Daimler har flera el-lastbilar klara, Tesla provkör sin ”Semi” för fullt och Volvo har precis presenterat autonoma och elektriska ”Vera”.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt