Fordon

Citroën satsar på en eldriven mopedbil

Foto: Citroën
Foto: Citroën

Det minsta segmentet tappar mark. Enligt Citroën ska eldrivna Ami One inte betraktas som en bil. Förhoppningen är att konceptet ska väcka ungas sug efter att äga ett eget fordon – som samtidigt delas med andra. 

Publicerad

Alla trodde att höjda bränslepriser och en ökad miljömedvetenhet skulle få allt fler bilister att gå ned i storlek, men så har det inte blivit. När suvar och crossovers plockar kunderna så måste småbilstillverkarna hitta nya intäkter som kan fylla hålet efter de klassiska minimodellerna. I Citroëns fall är svaret en eldriven mopedbil.

Konceptet är avsett för staden, och en toppfart på 45 km/h innebär att man i flera EU-länder får köra fordonet utan körkort – redan som 16-åring. Ami One ska också locka alla de unga människor som inte ser något egenvärde i att själv äga en bil – en fördel är att detta gör dem mer öppna för att dela ett fordon med andra. Idén är att mopedbilen ska rulla lika mycket i andras händer som i ägarens regi.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här