Fordon

Bombardier i Sverige dras in i Panama-härvan

Nu dras svenska Bombardier in i Panama-härvan. Foto: TT

Svenska delen av kanadensiska Bombardier Transportation dras nu in i Panama-härvan via ryska affärskontakter. Signalsystem uppges säljas till Ryssland via offshorebolag.

Publicerad

I ett pressmeddelande från den 11 oktober 2015 beskriver Bombardier Transportation att man nått en milstolpe.

Man hade utrustat 150 järnvägsstationer utmed Russian Railway's (RZD) järnvägsnät i bland annat östra Sibirien med det databaserade signalsystemet Ebilock-950, som delvis tillverkas i Sverige.

I de dokument som nu läckta ut från Panamabaserade advokatbyrån Mossack Fonseca uppges nu att järnvägsutrustning har exporterats till Ryssland via två offshorebolag.

Det uppges i en artikel som publiceras av OCCRP, en organisation som jobbar mot korruption i Östeuropa och Asien.

Via sitt svenska dotterbolag som grundare, skapade Bombardier Transportation och RZD ett joint venture-bolag 1996, som heter Bombardier Transportation (Signal) Ltd.

Det är det svenska dotterbolagets ryska affärskontakter som uppges ha anlitat Mossack Fonseca för att sätta upp brevlådeföretag.

De senaste 15 åren har det samägda bolaget installerat Ebilock-950-system på ryska järnvägsstationer, liksom i andra forna Sovjet-länder. I oktober 2015 hade signalutrustningen installerats på 253 stationer i olika länder.

Enligt dokumenten har affärerna inte skett direkt mellan länderna, utan försäljningen av signalsystemen ska ha passerat två offshorebolag; ett med säte i Jungfruöarna och ett med bas i Storbritannien.

Liknande affärer ska ha gjorts när det gäller utrustning som sålts till Azerbadjan.

Varför offshorebolag använts i Bombardierfallet är oklart. Men reportern Olesya Shmagun (från Novaja Gazeta) som granskat Panama-dokumenten, uppger att liknande bolagsupplägg kan användas för att exempelvis undgå skatt eller pengatvätt.

Pär Isaksson, pressansvarig på Bombardier Transportation i Sverige, vill i nuläget inte kommentera uppgifterna.

– Jag har inget att säga just nu. Men vi kanske kan lämna mer information senare i dag, säger han till Ny Teknik.

Bombardier i Sverige tillverkar och utvecklar tåg och järnvägsutrustning. Huvudkontoret ligger i Västerås, men anläggningar finns på fler orter.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!