Fordon
Blockkedjeteknik ska göra Mercedes mer hållbart

Större transparens och mer kontroll. I ett pilotprojekt ska Mercedes testa blockkedjeteknik för att få sitt underleverantörsled att bli mer hållbart.
Hållbarhet är det nya ledordet inom bilindustrin. Kraven på branschen har ökat enormt och samtliga tillverkare kämpar med att elektrifiera sin modellpalett – och reformera sin produktion.
Volkswagen har tagit fasta på detta och är fokuserade på att när de lanserar sin volymelbil ID – så ska den vara koldioxidneutral. Och en viktig del i detta är att få underleverantörerna att bli mer hållbara.
Men VW är inte ensamma i Tyskland om att försöka påverka leverantörsledet. Mercedes-Benz är även inne på detta, och i ett nytt projekt kommer de använda blockkedjeteknik för att åstadkomma förändring.
I ett pilotprojekt kommer man "mappa" hela sitt underleverantörsled. Och i de fall där en del i kedjan avviker från kontraktsatta krav på miljö, mänskliga rättigheter, arbetsförhållande, säkerhet eller affärsetik – kommer tekniken plocka upp det.
– Blockkedjetekniken har potential för att fundamentalt revolutionera vår inköpsprocess och den kan påverka nästan hela värdekedjan. Globala underleverantörsled börjar bli allt mer komplexa, men med vår prototyp tar vi första stegen mot att testa en av många möjliga applikationer med målet att öka transparensen bortom våra direkta leverantörer, säger Wilko Stark, inköpsansvarig på Mercedes-Benz i ett uttalande.
Systemet tar avstamp i de kontraktskrav som Daimlerkoncernen har på sina underleverantörer – och skapar en slags hållbar transaktionsbok. Blockkedjetekniken plockar bara upp de data som är hållbarhetsrelaterade, vilket ska garantera att konfidentiell information inte sprids. Detta för att bygga förtroende för systemet, något som är otroligt viktigt för att det ska fungera. Om pilotprojektet faller väl ut, kommer tekniken implementeras på bred från inom hela Daimlerkoncernen.