Fordon
Nej, Volvo Cars ska inte lansera svänghjulsteknik
Flera medier rapporterar att Volvos nya hybrider har den omtalade svänghjulstekniken för bromskraftåtervinning. Men det stämmer inte.
Volvo Cars berättade i slutet av förra veckan om sina nya hybriddrivlinor, bland annat mildhybrider som får den nya beteckningen B följt av 4, 5 eller 6. Mildhybridtekniken innebär en bränslebesparing på upp till 15 procent, enligt företaget.
Lanseringen är en naturlig följd av löftet från 2017 om att alla modeller ska vara minst mildhybrider, även om vd Håkan Samuelsson senare har fått medge att företaget har svårt att leva upp till det.
Flera utländska medier (bland annat här och här) har efter förra veckans lansering dragit slutsatsen att det handlar om bromskraftåtervinning genom svänghjulsteknik, kallad Flywheel KERS (Kinetic Energy Recovery System). Ett svänghjul fås att snurra i hög hastighet vilket gör att bromsenergin kan lagras som rörelse i stället för att gå förlorad som värme i bromsarna.
Tidningen Auto Motor & Sport gick tidigare i år ut med uppgiften att Volvo Cars lanserar svänghjulstekniken under året. Ny Teknik rapporterade också om uppgifterna men ställde frågan hur det hänger ihop med företagets elektrifieringsplaner. Mildhybridsystemet och svänghjulet utför i princip samma uppgift, nämligen tar tillvara på bromskraftenergin.
Ville varken bekräfta eller dementera
Volvo Cars presschef Annika Bjerstaf ville varken bekräfta eller dementera uppgifterna om lansering av svänghjulstekniken när Ny Teknik ställde frågan för en månad sedan.
Företaget har inte använt sig av begreppet KERS vid lanseringen av mildhybriddrivlinorna, men det visar sig att det används internt även för bromskraftåtervinningen i mildhybridsystemet. Svänghjulstekniken har benämnts som Flywheel KERS, berättar Annika Bjerstaf.
Volvo: Tekniken är inte aktuell för oss
Att samma begrepp används för två olika tekniker – kan det ligga bakom förvirringen? På den frågan svarar Annika Bjerstaf så här:
"Du har helt rätt i att vi för några år sedan gjorde tester med svänghjulsteknik i våra bilar. Men dessa har vi avslutat sedan länge. Tekniken är inte aktuell för oss".
Att Volvo Cars väljer elektrifiering framför svänghjul för att uppnå den eftersträvansvärda bränslebesparingen är heller inte så förvånande med tanke på hur utvecklingen har sett ut de senaste åren, med stort fokus på elektrifiering.
Mildhybridsystemet Volvo nu lanserar bygger på en större startmotor/generator som "snurrar baklänges" när bilen bromsar in, och på så sätt återför energi till batteriet. Energin används sedan för att låta startmotorn/generatorn optimera förbränningsmotorns gång vid besvärliga varvtal. Kraftöverföringen sker med hjälp av remdrift.