Fordon

Nej, Volvo Cars ska inte lansera svänghjulsteknik

Så här ser svänghjulet ut som Volvo tidigare har använt sig av för att uppnå bränslebesparing. Foto: Volvo Cars
Annika Bjerstaf, presschef Volvo Cars. Foto: Volvo Cars

Flera medier rapporterar att Volvos nya hybrider har den omtalade svänghjulstekniken för bromskraftåtervinning. Men det stämmer inte.

Publicerad

Volvo Cars berättade i slutet av förra veckan om sina nya hybriddrivlinor, bland annat mildhybrider som får den nya beteckningen B följt av 4, 5 eller 6. Mildhybridtekniken innebär en bränslebesparing på upp till 15 procent, enligt företaget.

Lanseringen är en naturlig följd av löftet från 2017 om att alla modeller ska vara minst mildhybrider, även om vd Håkan Samuelsson senare har fått medge att företaget har svårt att leva upp till det.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här