Fordon

Airlander 10 går i produktion – ska flyga passagerare

Foto: Philbobagshot
Foto: Philbobagshot

Med 92 meter är hybridluftskeppet världens längsta flygfarkost. Nu ska Airlander 10 börja serietillverkas. Trots prototypens många tillbud är avsikten att transportera passagerare.

Publicerad

Hybridluftskeppet kombinerar helium med en design som ger lyftkraft – och har bidragit till smeknamnet den flygande stjärten. Tack vare att ballongen även agerar som en vinge kan Airlander 10 hålla sig i luften i fem dagar med besättning ombord, och hela två veckor obemannad.

44 meter bred och 92 meter lång är det världens längsta flygfarkost. Hon designades och byggdes ursprungligen för den amerikanska armén, men när de lade ned projektet så plockade den brittiska tillverkaren Hybrid Air Vehicles hem sin farkost.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här