FARKOST

Orkneyöarna testar färjor med bärplansteknik – så står de sig jämfört med Candela

EF-12 Escape tar sig 52 sjömil, och batteriet laddas på en timme.

Brittiska staten skjuter till pengar för två olika bärplansfärjor som kommer att testas runt Orkneyöarna i tre år. Så står sig deras kapacitet jämfört med svenska Candelas färja. 

Förbindelserna över vatten elektrifieras, och bärplan som lyfter fartygens skrov över vattenytan bidrar till en ökad räckvidd såväl som snabba resor. Tekniken är bland annat på utrullning i Sverige där Candela ska testa bolagets första bärplansfärja i Stockholms pendelbåtstrafik under våren 2024.

Det senaste exemplet kommer dock från Orkneyöarna, norr om Skottland. Under en testperiod på tre år ska två båtar med bärplan gå mellan de yttre öarna. För ändamålet har man fått loss drygt 215 miljoner kronor från den brittiska staten, med en tänkt start satt till 2025. Det skriver Electrek.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här