Premium

Candela byter skrov – bygger katamaran som pendelbåt i Stockholm

När elbåtstillverkaren nu presenterar det första passagerarfartyget så är enkelskrovet utbytt mot dubbelskrov. Redan nästa år ska el-katamaranen på bärplan börja köra pendelbåt i Stockholm med plats för 30 passagerare. Restiden blir halverad.

Publicerad

I mars i fjol berättade den svenska elbåtstillverkaren Candela, grundat 2014, att bolaget även tar fram ett elektriskt passagerarfartyg med plats för 30 – som ska bli världens snabbaste. Precis som bolagets befintliga modeller C-7 och C-8 har båten bärplan som gör att skrovet lyfts upp ur vattnet vid tillräcklig fart. Det minskar energiförbrukningen rejält.  

Nu är Candela redo att visa upp sin skapelse. Den största skillnaden jämfört med den ursprungliga renderingen av fartyget är att det tidigare enkelskrovade fartyget har blivit en katamaran. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här