FORDON

Så mycket batterier kräver det gröna containerfartyget

Battericontainrar gör bytena smidiga.

Det batteridrivna fartyget har två motorer på vardera 900 kW. Jätten ska frakta 700 containrar längs Yangtzefloden.

Publicerad Uppdaterad

Kinas vattenvägar är starkt förorenade, så även Yangtzefloden. Men för att minska de egna utsläppen gör det kinesiska rederiet Cosco Shipping Heavy Industry en storsatsning på eldrivna containerfartyg – och nu har de sjösatt det första av två. Det skriver the Maritime Executive

Tar 700 containrar

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här