FORDON
Den här el-båten kan gå hela dagen - så länge solen skiner
Elektriska båtar kan vara bra men inte särskilt praktiska om du inte har tillgång till ström där du förtöjer dem. Sannolikt finns det heller inte tillgång till laddningsstationer i närheten, åtminstone inte för tillfället. Att använda solceller är därför en ganska uppenbar idé - och norska Freepower har nu nästan en färdig produkt.
Inte bara kan båten ladda batterierna när den är förtöjd – solcellerna på taket levererar upp till 1,6 kilowatt. Balanserar du strömförbrukningen med produktion, kan du segla på fjorden hela dagen utan att tänka på laddkabeln.
Vi träffade Freepower-grundaren Martin Bjurmalm under en konferens i Arendal, där han tog oss med på en liten runda i sin aluminiumbåt. Bjurmalm var på plats med en prototyp som han visade upp för intressenter och andra nyfikna.
Senast Teknisk Ukeblad pratade med Bjurmalm hade han en liten prototyp. Nu har han i praktiken en färdigutvecklad produkt, som kallas modell 1. Den är klar för försäljning och kan beställas i tre lite olika varianter. Variationerna handlar om hur båtarna är inredda.
– Båten är multifunktionell för att passa så många köpare som möjligt, allt från arbetsbåt till champagnefolket. Den har något för alla, säger Martin Bjurmalm.
Han uppger att båten ska vara mycket stabil, och den är byggd med stor arbetsyta och platt golv. Det ska göra att den fungerar i de flesta sammanhang.
Kan göra 30 båtar om året
Intresset är stort, anser han. När vi pratade med honom i juni hade han sålt två båtar som då var i produktion. Den ena levereras till en kund i Sverige, den andra ska till Kroatien.
– Men det tar tid att sälja in konceptet. Man måste våga tro på att det faktiskt fungerar. Det är kanske där vi har vår största utmaning, säger Martin Bjurmalm.
Produktionskapaciteten är nu cirka 30 båtar per år. Den begränsande faktorn är tillgången till duktiga svetsare. Båten är trots allt helt gjord av aluminium och innebär en stor mängd hantverk, förklarar Bjurmalm.
En annan faktor är att den inte är direkt billig. Den kostar från nästan en miljon norska kronor, men Bjurmalm tillägger att du då har en båt konstruerad för att vara i hundra år. Aluminium rostar inte sönder, och båten är byggd för att vara modulär, så att den kan uppgraderas under resans gång – med större batterier, bättre solceller, mer effektiv motor och annat.
Leveranstiden är ungefär tre månader. Freepower räknar med att leverera åtta båtar 2023.
Ville göra fiskebåt för utvecklingsländer
Idén var ursprungligen att producera en båt som kunde fungera för länder där ström och bränsle är dyrt. Fiskare i utvecklingsländer skulle istället kunna köra på solenergi. Men han lyckades inte hitta investerare till den idén. Då ändrade han konceptet till att bygga en båt som är mer lämpad för kunder i väst.
– Vi vill ju tillbaka dit, så klart. Men då tror jag att vi behöver mogna tekniken ordentligt. Men all teknik vi har utvecklat själva, och det är ju det mesta, ska fungera i de länderna också. Till exempel en sådan sak som passiv kylning av batterier är jätteviktig för oss.
För om batteriet eller andra komponenter är beroende av aktiv kylning, och en fläkt eller pump går sönder, har man ett problem.
– Det är byggt för att vara passivt och robust så det fungerar i alla slags väder. Batterierna är till exempel IP67. De behöver inte vara det, för de sitter i en torr båt i ett tätt skal, men det ska fungera. Och det kan hända att batterierna senare hamnar i en annan båt som inte är helt tät, säger han.
Anser att aluminium är bäst
Så var det konstruktionsmaterialet. En båt som är gjord av aluminium som måste svetsas samman blir dyrare än att gjuta en båt i plast. Varför inte göra det istället?
– Det hade säkert varit mycket enklare med plast. Men då hade vi inte uppnått klimatneutralitet, som är vår andra stora sak. Anledningen till att vi använder aluminium, är att det är 100 procent återvinningsbart. Norskt aluminium produceras med vattenkraft. Summa summarum är det ett fantastiskt material, säger han.
Han säger att de arbetar hårt för att se till att alla andra material i båten ska vara så miljövänliga som möjligt, vare sig det handlar om mattor i durken eller fendrarna i gummi. Batteripacken har de också utvecklat själva. De består av litium-järnfosfatceller och är just nu 80 procent återvinningsbara.
Cellerna produceras i Kina, men Martin Bjurmalm säger att han är mån om att så mycket som möjligt ska komma från så lokal produktion som möjligt. Appen till båten är producerad i Norge. Elektroniken i båten har norska komponenter. Det ger kortare transportavstånd och mindre CO2-utsläpp, men också enklare leveranskedjor.
Argumenterar för att ta hem industrin
– Jag tror det är jätteviktigt att få hem industrin till Norge igen, och inte köpa allt från Asien. Det kanske är billigare att köpa det därifrån, men CO2-utsläppen från transporten beaktas för lite. Därför anser jag att man borde beskatta så att man får högre avgift på transporten. Då skulle det löna sig att producera hemma.
Bjurmalm tror att vissa kommer att vara medvetna om detta när de ska köpa båt, och han pekar på att det är några få potentiella kunder som är väldigt engagerade i frågan. Till andra säger han att lokal och hållbar produktion är något man får på köpet.
– Och sedan får du en båt som är underhållsfri och gratis att äga och köra. Bottenfärg måste du ha om du ska köra den i saltvatten, men det är också lokalt. Vi samarbetar med Jotun i Sandefjord med nya typer av bottenfärg.
Artikeln publicerades först i Teknisk Ukeblad och görs tillgänglig för Ny Tekniks läsare genom ett samarbete mellan tidningarna.